.

CaféTeatret, fra 2014 Sort/Hvid, kollektivt ledet intimteater og åben scene i København, etableret i 1967 under navnet Sans Souci. Teatret introducerede caféteaterformen i Danmark efter parisisk forbillede og praktiserede den på bl.a. Kafé Ny Rosenborg. I 1972 fik det fast bopæl i Skindergade og ændrede navn til CaféTeatret. Med navneskiftet til Sort/Hvid i 2014 markerede man en profil, der vægter samfundsdebatterende dramatik og forestillinger med internationalt udsyn.

Teatret har spillet dansk dramatik på fransk i Paris og fransk dramatik på både fransk og dansk i København. I tidens løb har det fået status ikke alene som producerende, men også som åben scene. Det har givet plads for andres produktioner og stillet ekspertise til rådighed for uprøvede dramatikere, scenografer og skuespillere.

Teatret tilbød i en årrække dramaundervisning. Det har indrettet tre scener: Kælderscenen (ca. 60 pladser), Scene 2 (ca. 80 pladser) og KafCaféen, en café med plads til 100 gæster og en lille scene, der benyttes uden for teatertid.

Af forestillinger kan nævnes Lars Noréns Autumn and Winter (1989), forfatterportrættet af Henrik Nordbrandt, Arabesker (1991), og Nils Ufers Mens vi venter på retfærdigheden (1992). Med stykker som den skotske David Harrowers (f. 1966) Knive i høns, den norske Jon Fosses Nogen vil komme og Mark Ravenhills Shopping and Fucking (alle 1998) samt Juliane Preislers ensomhedsdrama Meteor (2000) har teatret formået at fastholde en position som eksperimenterende og åben scene, der introducerer nye strømninger inden for den unge generation af dramatikere. Blandt senere forestillinger er Christian Lollikes Manifest 2083 (2012) om den norske terrorist Anders Breivik.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig