Det Ny Teater, teater i København med knap 1000 pladser på Store Scene og 250-300 på den i 1994 etablerede kælderscene, Sceneriet. Det Ny Teater åbnedes i 1908 som en del af den nyopførte Vesterbros Passage. Denne placering stemte overens med en igangværende forskydning af hovedstadens centrum mod vest. Arkitekten Lorentz Gudme (1861-1934) påbegyndte byggeriet, og det blev fuldført af arkitekt Ludvig Andersen (1861-1927). Det var et traditionelt balkonteater i det nye materiale armeret beton, udstyret med drejescene. Teatrets første direktør, skuespiller Viggo Lindstrøm (1859-1926), erklærede sig rede til at spille alt på byens næststørste scene, men åbningsforestillingen, Den skønne Marseillanerinde, et udstyrsstykke om Napoleon med unge kræfter som Poul Reumert, Asta Nielsen og Clara Wieth (Pontoppidan), blev meget karakteristisk for repertoirelinjen frem til Peer Gregaard, der var chef 1944-66. Lindstrøm efterfulgtes af skuespiller og grosserer Ivar Schmidt (1869-1940), der drev teatret 1911-37, bistået af kunstnere som Else-Marie, Berthe Qvistgaard, Ellen Gottschalch, Ib Schønberg og Osvald Helmuth.

Peer Gregaard placerede Det Ny Teater i publikums bevidsthed som en førende scene i hovedstaden med et repertoire bestående af klassikerne, dansk samtidsdrama og ny udenlandsk dramatik. I løbet af 1960'erne blev det klart, at teaterdrift vanskeligt kunne hvile i sig selv; forfatteren Knud Poulsen, der i 1969 overtog ledelsen, frygtede at måtte lukke umiddelbart før premieren i 1971 på Kaspar Rostrups opsætning af Jeppe på Bjerget, men amtet og staten trådte til og nedbragte billetprisen. Det blev begyndelsen til den landsdækkende teaterabonnementsordning, i 1976 fulgt op af produktionsstøtteordningen Den Storkøbenhavnske Landsdelsscene. I 1991 måtte teatret lukke, da det offentlige fratog det produktionsstøtten. Ejerne skaffede imidlertid penge til en grundig renovering. Bent Mejding var den drivende kraft bag restaureringen af teatret, som han sammen med Niels-Bo Valbro (f. 1956) genåbnede som operette- og musicalscene med Flagermusen i 1994. Hidtil største kunstneriske og publikumsmæssige succes var musicalen Phantom of the Opera af Andrew Lloyd Webber 2000-02.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig