Gordon Craig, 1872-1966, britisk instruktør, scenograf og teaterteoretiker. Gordon Craig var oprindelig skuespiller. Han reagerede imod, at teatret var domineret af ordet og realismens virkelighedsefterligning.
Hans ideal var en sammensmeltning af aktion, scenebillede, lys, farve, rytme og bevægelse undfanget af én person: sceneskaberen. Skuespilleren så han som et scenisk element, som han døbte Übermarionette.
Som for symbolisterne var hensigten at gengive værkets indre idé. Disse idealer blev kun afprøvet ganske få gange, bl.a. i 1912 i Moskva med Hamlet og i 1926 i København med Ibsens Kongsemnerne.
Men Gordon Craigs teorier fik gennem publikationer som On the Art of the Theatre (1911), Towards a New Theatre (1913) og tidsskriftet The Mask (1908-29) stor betydning for det moderne teater. Sammen med Adolphe Appia har han præget opfattelsen af scenens rum og lys.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.