Holland - teater, Allerede i 1300-t. fandtes et verdsligt drama, de såkaldte Abele spelen, der blev efterfulgt af farcer, sotternier. Teatret blomstrede fra 1400-t. og var ligesom litteraturen organiseret i rederijkerskamers, hvor borgerne på udendørs scener forholdt sig til bl.a. politiske og religiøse brydninger. Med Amsterdam som hovedstad opstod behovet for et fast teaterhus; i 1638 åbnedes Schouwburg, fra 1664 indrettet som egentligt barokteater med kulisser mv. Teater underkastedes i stigende grad markedshensyn; i 1874 oprettedes et teaterakademi i Amsterdam for at højne det kunstneriske niveau. Imod den dominerende realisme opponerede i begyndelsen af 1900-t. banebrydende instruktører som W. Royaards (1867-1929) og E. Verkade (1878-1961), inspireret af hhv. Max Reinhardt og Gordon Craig. I 1920'erne indrettede flere byer offentligt drevne teatre, men en egentlig kulturpolitisk satsning på teatret sås først efter 2. Verdenskrig. Udvidet støtte resulterede fra 1960'erne og 1970'erne i en opblomstring af drama og teater, bl.a. Het Werkteater, der bragte folks sociale virkelighed på scenen, og De Appel, der var mere radikalt formeksperimenterende.

Læs mere om Holland.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig