Israel – teater, Den første hebraisktalende teatergruppe i Palæstina blev oprettet i Jaffa i 1907. I begyndelsen var det hebraiske teater et redskab, der skulle fremme det bibelske sprogs genfødelse som hverdagssprog. I 1932 flyttede den jødisk teatergruppe Habima, der var oprettet i Moskva, til Palæstina; denne blev senere Israels nationalteater, og dens spillestil dominerede indtil slutningen af 2. Verdenskrig det hebraiske teater. 1926 oprettede fagbevægelsen Ohel-teatret, der opførte forestillinger med et socialt og nationalt sigte. 1944 opstod Cameri-teatret i reaktion mod Habimas deklamatoriske, russiskprægede spillestil og repertoire, der sjældent beskæftigede sig med samtidsproblemer. 1948 opførte Cameri det første skuespil skrevet af en indfødt israeler, Moshe Shamirs Han gik over markerne. I 1960'erne opstod Haifas kommunale teater, der fik afgørende betydning for israelsk dramatik. 1970 åbnede Jerusalems teater, der blev rammen om gæsteoptræden af de permanente teatre.

Det israelske teater har indtil Seksdageskrigen i 1967 holdt sig inden for den nationale konsensus. Ofte viste det større hensyn til skuespillets socialpædagogiske indhold end til artistisk kvalitet og professionalisme. Krigen og besættelsen af de palæstinensiske områder medførte imidlertid en krise, som teatret afspejlede. Især Haifas kommunale teater producerede debatskabende, samfundskritiske forestillinger, en tendens, der blev forstærket i 1970'erne. I 1990'erne lægges der især vægt på forestillingernes professionelle kvalitet, bl.a. stimuleret af den russiske teatergruppe Gesher, der i 1991 flyttede fra Moskva til Tel Aviv, og som i dag optræder på hebraisk i indland og udland.

Læs mere om Israel.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig