Polen. Plakat fra opførelsen af den polske dramatiker Miron Białoszewskis skuespil Kici Kocis kabaret på Teatr Ateneum i Warszawa (1986). Plakaten er en fotomontage, udført af kunstneren Stasys Eidrigevičius, født 1949 i Litauen og fra 1980 bosiddende i Polen.

.

Polen – teater, Fra 1200-t. var der i Polen kirkeligt teater i form af mysteriespil. Fra 1500-t. spilledes under påvirkning fra italiensk, fransk og engelsk teater skole-, herregårds- og hofteater. I 1600-t. udvikledes polske satiriske folkekomedier som turnerende friluftsspil. 1765 åbnedes et nationalt teater.

Efter Polens delinger i slutningen af 1700-t. blev teatret under magthavernes censur et værn om polsk sprog og national bevidsthed med "polsk teaters fader", Wojciech Bogusławski, som frontfigur. Relativt frit kunne teatrene i den østrigske del af Polen, især i Kraków og Lwów (nuv. Lviv), spille de nationalromantiske dramaer. Her virkede også Stanisław Wyspiański, som frigjorde polsk teater fra dets provinsialisme.

De væsentligste begivenheder i mellemkrigstiden var grundlæggelsen 1919 af teaterinstituttet Reduta, som blev en inspirationskilde for det alternative teater, og Leon Schillers (1887-1954) udvikling af totalteatrets form. Under 2. Verdenskrig blev alle teatre lukket, de fleste bygninger blev brændt, og polsk teater gik under jorden.

Efter 1945 blev samtlige teatre statsinstitutioner, og 1949-55 ville regimet reducere teater til en propagandainstitution. Efter 1956 prægede især det alternative, fx studenterscener, teaterlivet. Flere teatre nåede et højt internationalt niveau, fx Teatr Współczesny i Warszawa og Stary Teatr i Kraków.

Digtere og dramatikere har bidraget til at udvikle den specielle polske teaterstil, især inden for skuespilteknik og iscenesættelse. Tadeusz Kantor grundlagde Cricot 2, og Henryk Tomaszewski skabte 1956 Teatr Pantomimy.

Jerzy Grotowski, grundlæggeren af Teatr Laboratorium i 1960'erne, influerer stadig polsk og europæisk teater; hans arbejde fortsættes af Foreningen Gardzienice. Den polske teaterteoretiker Jan Kott har inspireret verdens førende teaterfolk.

I de politisk urolige 1980'ere eksisterede flere illegale teatre. Efter systemskiftet i 1989 nyder polsk teater den fulde kunstneriske frihed, men må klare sig mere eller mindre på det frie markeds vilkår.

Læs mere om Polen.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig