Klassiske platformspil

1981

Donkey Kong. Udvikler: Nintendo. Udgiver: Nintendo. Platform: Arkade.

1985

Super Mario Bros. Udvikler: Nintendo. Udgiver: Nintendo. Platform: NES.

1989

Prince of Persia. Udvikler: Brøderbund. Udgiver: Brøderbund. Platform: Apple II.

1990

Super Mario World. Udvikler: Nintendo. Udgiver: Nintendo. Platform: Super NES.

1990

Sonic the Hedgehog. Udvikler: Sega. Udgiver: Sega. Platform: Sega Genesis.

1995

Tomb Raider. Udvikler: Core Design. Udgiver: Eidos. Platform: Sega Saturn, PlayStation

1996

Crash Bandicoot. Udvikler: Naughty Dog. Udgiver: Sony. Platform: PlayStation.

1996

Super Mario 64. Udvikler: Nintendo. Udgiver: Nintendo. Platform: Nintendo 64.

Platformspil er en genre inden for computerspil, hvor det gælder om at dirigere en spilfigur gennem en række baner bestående af platforme. Udfordringen består oftest i at time figurens hop rigtigt, og blandt forhindringerne er forskellige former for fjender og mobile platforme i bestemte bevægelsesmønstre.

Genren går tilbage til computerspillets barndom, og var den mest populære spilgenre indtil 3D-grafikkens gennembrud i 1990'erne, især inden for konsolspil. 3D-platformspil har opnået succes, men skyde- og onlinespil har efterhånden fortrængt genren fra dens førerposition.

I 3D-perioden har flere serier haft held med at kombinere platformspil med action og et filmisk udtryk, bl.a. Tomb Raider og Prince of Persia.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig