Computerspil, videospil, gaming, underholdningsprogrammer til computere. Computerspil vandt udbredelse i slutningen af 1970'erne, først i ret primitiv form, hvor spilleren, også kaldet gameren, med en knap kunne spille med en bold eller styre en figur på skærmen. I takt med teknologiens udvikling blev spillene mere avancerede, og flere særlige genrer fremkom, samtidig med at traditionelle spil (skak, matador, kortspil) kom i computerversioner.
I computerspil tilstræber spillenes ophavsmænd at kombinere de tre væsentlige elementer: gameplay, spillets struktur og forløb, grafik, billedsidens udformning, og lyd, musik, effekter og dialog. Spillene styres af en såkaldt controller (håndholdt kontrolpanel), et joystick, en joypad, mus, tastatur eller en kombination af disse.
Computerspil har rødder i bl.a. énmandsspil som flipperspil (pin-ball) og lignende spillemaskiner, som opstod i 1950'erne i takt med forstadskvarterernes udbygning og fremvæksten af teenagekulturen, med unge, der "hang" på grillbarer og shoppearkader. Møntaktiverede spilmaskiner af denne type benævnes arcade, efter deres opstilling i store arkader i bl.a. forlystelsesparker. Mange tidlige spil var således en udfordring for spillerens motoriske evner, ofte med høj sværhedsgrad, for at lokke mønterne op af spillernes lommer. Tidlige titler som Space Invaders (1978), Pac-Man (1980) og Donkey Kong (1981) er blev kulturelle referencepunkter.
På hjemmefronten blev spilkonsolmarkedet lanceret med Atari 2600 i 1977 og for alvor populariseret med Nintendo Entertainment System (1983 i Japan/1985 i Europa). Hjemmecomputere med spil vandt udbredelse fra starten af 1980'erne. Branchen har siden fordelt sig på disse tre centrale markeder: Arcadespillemaskiner, hjemmecomputere (pc'er) og spilkonsoller. Fra midten af 1990'erne er arcademarkedet dog gået voldsomt tilbage, i takt med stadig kraftigere hjemmecomputere og konsoller, og i takt med spilpublikummets interesseskift mod bl.a. onlinespil.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.