Diesel, italiensk modefirma, grdl. 1978 af bl.a. Renzo Rosso (f. 1955). Renzo var uddannet fra en tekstilskole i 1975, da han sammen med en række andre mennesker fra modebranchen dannede selskabet Genius Group, som Diesel blev en del af ved sin grundlæggelse.

Diesel lagde fra begyndelsen vægt på fremstilling af jeans, og da Renzo Rosso overtog firmaet fuldt ud i 1985, gik han med en meget bevidst mediestrategi efter at skabe sig en position på det europæiske jeansmarked. Det skete bl.a. ved at give Diesel et mere ungdommeligt og spændende image end fx Levi's, der på dette tidspunkt dominerede. På mange måder løftede Renzo Rosso med sin satsning på designerjeans og et gennemført livsstilskoncept arven fra en af 1960'- og 1970'ernes dominerende italienske modeskabere inden for samme boldgade, Elio Fiorucci.

Diesel har siden haft stor succes og har opnået væsentlige markedsandele over hele kloden inden for jeans og prêt-à-porter-tøj til det yngre segment, samtidig med at de nu også producerer bl.a. parfume, smykker, møbler og tekstiler. Firmaet er tillige økonomisk involveret i andre modefirmaer som Martin Margiela og Viktor&Rolf.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig