Motorcykelsport er en konkurrencesport, som omfatter disciplinerne speedway, isspeedway, motocross (MX), roadracing, sandbaneløb og græsbaneløb, trial, offroadracing og dragracing.

I Danmark er motorcykelsporten organiseret i Danmarks Motor Union, DMU, stiftet i 1914, og internationalt i organisationen Fédération Internationale Motocycliste, FIM, stiftet 1904.

Den spæde begyndelse

Daimler motorcykel fra 1896
.
Vincenzo Lanfrancini i Dourdan 1904
.
Klar til Skagensløbet 1914
.

Verdens første motorcykel blev konstrueret i 1885 af den tyske ingeniør Gotlieb Daimler. Det var en gasdreven træcykel, og der gik ikke længe, inden britiske ingeniører forfinede og videreudviklede ideen om selvkørende cykler. Der opstod i årene 1897- 1905 over 60 engelske motorcykelfabrikanter, og lægen John Dunlop opfandt gummiringe fyldt med luft.

Verdens første motorløb blev afholdt i Frankrig i 1894, hvor man ikke skelnede mellem automobiler og motorcykler. Det var distanceløbet Paris – Bordeaux – Paris.

Den internationale motorunion FIM, blev grundlagt kørt før julen i 1904 på restaurant Ledoyen i Paris. I Dourdan-skovene havde flere aviser, blandt andre Le Velo, som også organiserede cykelløb, skabt motorløb, hvor man dystede på distance af 1 kilometer og 1,6 kilometer, hvor tiden var den afgørende udmåling, ved at hurtigste tid var vinderen.

Ved 1904-udgaven af stævnet i Dourdan var der så mange uregelmæssigheder, at kørere og officials nærmest kom i håndgemæng. Derfor indkaldte arrangørerne til et møde i Paris, hvor man dannede FIM. På mødet deltog repræsentanter fra Frankrig, Tyskland, England, Østrig-Ungarn og Danmark. De to danskere var – ifølge referatet – Emil Rom og Fritz Schmitto fra Dansk Motor Cykel Club, som var dannet samme år, og som i 1914 fik samlet flere nye klubber i dét, som blev til Danmarks Motor Union, DMU.

Motorcykler var hot i perioden op til 1. verdenskrig og selvfølgelig også efter krigens rædsler i Flanderns skyttegrave.

I perioden før og efter 1. verdenskrig blev langt de fleste motorløb, både for automobiler og motorcykler, kørt på offentlige landeveje. Den første store danske klassiker var Skagensløbet, København – Skagen – København, som blev kørt første gang i 1913.

Fra midten af 1920'erne blev det mere og mere problematisk med motoriseret kappestrid på offentlig vej, og derfor begyndte motorklubber over hele verden at skabe baner og lukkede anlæg, hvor man kunne træne og dyrke motorsport under mere sikre omstændigheder. Samtidig kunne banerne indhegnes, så publikum – ligesom i cirkus – måtte betale for at overvære dysterne på to og fire hjul.

Hermed begyndte også en specialisering i diverse discipliner, som motocross (MX) på jordbaner med højdeforskel, speedway på slaggebaner, roadracing på asfaltbaner og fx trial og enduro på konstruerede forhindringsbaner.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig