Frivillige fra Hadsten Modeljernbane Klub har siden åbningen i 1996 vedligeholdt Modelbane Europa i Hadsten og holdt den åben for publikum.
.

Modeljernbane, jernbaneanlæg i miniformat. Samtidig med bygningen af de første jernbaner i begyndelsen af 1800-t. vistes flere steder i Europa arbejdende lokomotivmodeller, fremstillet af instrumentmagere. Som kommercielt legetøj kom de første togsæt med mekaniske lokomotiver og fast skinnekreds fra Tyskland i 1860'erne, men det var først, da firmaet Märklin i 1892 lancerede de sammensættelige skinner og de faste sporvidder, at det blev muligt at bygge systemjernbaner, ofte med livagtigt tilbehør. Selvom elektriske tog, der kørte på strøm direkte fra lysnettet, fandtes fra ca. 1910, vedblev lokomotiver med fjederoptræk at være det mest udbredte. De elektriske tog var ikke ufarlige, og først fra ca. 1930, da vekselstrømmen blev almindelig, kunne modeljernbanerne gøres sikre. En ny, mindre sporvidde H0 (= halv nul, 1:87) kom i 1935 og blev almindelig i private anlæg.

I mange år var det nødvendigt at opdele et modelbaneanlæg i afsnit med hver sin transformator, hvis man ønskede at køre flere tog uafhængigt af hinanden. I dag køres der med fuld kørestrøm på hele anlægget, og styringen af lokomotiver foregår elektronisk.

Der findes utallige modelbaneanlæg med adgang for publikum. Danmarks største, Modelbane Europa, ligger i Hadsten, medens Sjællænderne har Svinninge Modeljernbane. Også jernbanemuseet i Odense har en stor modelbane. Vil man se verdens største modelbaneanlæg, behøver man ikke tage længere end til Hamburg til Miniatur Wunderland.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig