Den totale produktion af øl i verden var på 1890 mio. hl i 2022 og har gennem de sidste 10 år været svagt faldende.
verdensproduktion og forbrug af øl
Produktion
Produktionen er fordelt mellem verdensdelene med 33 % i Nord- og Sydamerika, 31 % i Asien, 27 % i Europa, 8 % i Afrika og 1 % i Australien/Oceanien. Kina er verdens største enkeltmarked (19 % af verdensmarkedet) med USA på andenpladsen og Brasilien på tredjepladsen. Dette reflekteres også af listen over verdens 10 bedst sælgende ølmærker, som tæller 4 fra Kina, 3 fra USA, 2 fra Brasilien og 1 fra Holland.
Forbrug
Tjekkiet er landet med det største forbrug pr. person på 136 liter øl om året med Østrig på andenpladsen (102 liter pr. person pr. år). Danmark ligger længere nede på listen med 65 liter pr. person pr. år, og forbruget af vin har overhalet forbruget af øl siden 2008 målt i liter ren alkohol pr. person. Tyskland er det land i Europa med langt det største samlede salg af øl.
Bryggerigrupper
Verdens produktion af øl fordelt på bryggerigrupper i %
Andre | 31,1 % |
---|---|
AB Inbev | 27,4 % |
Heineken | 13,6 % |
Snow | 6,5 % |
Carlsberg | 5,4 % |
Molson Coors | 4,4 % |
Tsingtao | 4,2 % |
Asahi | 3,1 % |
Castel | 2,3 % |
Yanjing | 2,0 % |
Gennem de sidste 25 år er der sket en massiv konsolidering af bryggeriindustrien. Verdens største bryggerigruppe er ABInbev med 27 % af verdensproduktionen. På andenpladsen ligger Heineken efterfulgt af China Ressource Snow Breweries på tredjepladsen og danske Carlsberg på fjerdepladsen. Disse fire bryggerigrupper producerer til sammen over halvdelen af verdens øl. Danske Royal Unibrew ligger på 35.-pladsen på listen over verdens 40 største bryggerigrupper.
Danmark
Ca. halvdelen af det øl, vi producerer i Danmark, eksporteres, men vi importerer også lidt øl. Ved udgangen af 2022 havde Danmark 261 bryggerier, hvoraf langt de fleste er mikrobryggerier. 24 % af det solgte øl i Danmark sælges i hotel- og restaurationssektoren, og 76 % sælges i detailhandlen.
Tendenser i markedet
De store tendenser i bryggeriindustrien er foruden den massive konsolidering, alkoholfri øl og mikrobrygget øl. Indenfor mikrobrygget øl er det især India Pale Ale (IPA), som vinder frem.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.