Den totale produktion af øl i verden var på 1890 mio. hl i 2022 og har gennem de sidste 10 år været svagt faldende.

Produktion

Verdens produktion af øl
Verdens produktion af øl. Kilde: Barth Hass Report 2022-2023.
Verdens produktion af øl

Produktionen er fordelt mellem verdensdelene med 33 % i Nord- og Sydamerika, 31 % i Asien, 27 % i Europa, 8 % i Afrika og 1 % i Australien/Oceanien. Kina er verdens største enkeltmarked (19 % af verdensmarkedet) med USA på andenpladsen og Brasilien på tredjepladsen. Dette reflekteres også af listen over verdens 10 bedst sælgende ølmærker, som tæller 4 fra Kina, 3 fra USA, 2 fra Brasilien og 1 fra Holland.

Forbrug

Tjekkiet er landet med det største forbrug pr. person på 136 liter øl om året med Østrig på andenpladsen (102 liter pr. person pr. år). Danmark ligger længere nede på listen med 65 liter pr. person pr. år, og forbruget af vin har overhalet forbruget af øl siden 2008 målt i liter ren alkohol pr. person. Tyskland er det land i Europa med langt det største samlede salg af øl.

Bryggerigrupper

Verdens produktion af øl fordelt på bryggerigrupper i %

Andre 31,1 %
AB Inbev 27,4 %
Heineken 13,6 %
Snow 6,5 %
Carlsberg 5,4 %
Molson Coors 4,4 %
Tsingtao 4,2 %
Asahi 3,1 %
Castel 2,3 %
Yanjing 2,0 %
Kilde: Barth Hass Report 2022-2023

Gennem de sidste 25 år er der sket en massiv konsolidering af bryggeriindustrien. Verdens største bryggerigruppe er ABInbev med 27 % af verdensproduktionen. På andenpladsen ligger Heineken efterfulgt af China Ressource Snow Breweries på tredjepladsen og danske Carlsberg på fjerdepladsen. Disse fire bryggerigrupper producerer til sammen over halvdelen af verdens øl. Danske Royal Unibrew ligger på 35.-pladsen på listen over verdens 40 største bryggerigrupper.

Danmark

Ca. halvdelen af det øl, vi producerer i Danmark, eksporteres, men vi importerer også lidt øl. Ved udgangen af 2022 havde Danmark 261 bryggerier, hvoraf langt de fleste er mikrobryggerier. 24 % af det solgte øl i Danmark sælges i hotel- og restaurationssektoren, og 76 % sælges i detailhandlen.

Tendenser i markedet

Slag af alkoholfri øl
Salg af alkoholfri øl i liter. Kilde: Bryggeriforeningen.
Slag af alkoholfri øl

De store tendenser i bryggeriindustrien er foruden den massive konsolidering, alkoholfri øl og mikrobrygget øl. Indenfor mikrobrygget øl er det især India Pale Ale (IPA), som vinder frem.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig