Roald Amundsen

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Antarktis. Roald Amundsen med tre af sine rejsefæller ved det norske flag, som de rejste på Sydpolen 14.12.1911. En måned senere nåede Robert Scott frem til Sydpolen — blot for at opdage, at han var blevet nummer to. Den ekspeditions- og polarvante Amundsen nåede velbeholdent hjem til verdens hyldest, mens Scott og hans fire kammerater omkom på tilbagerejsen. De blev fundet året efter, kun 18 km fra deres depot.

Roald Amundsen, Roald Engelbregt Gravning Amundsen, 16.6.1872-ca. 18.6.1928, norsk polarforsker. I 1897-99 deltog Amundsen som styrmand sammen med lægen F.A. Cook i en belgisk ekspedition til Antarktis med skibet Belgica under Adrien de Gerlache de Gomerys ledelse, hvorunder man første gang overvintrede på isen ud for fastlandet.

Som den første gennemførte han i 1903-06 at sejle med jagten Gjøa gennem Nordvestpassagen. Han havde i Tyskland lært at tage magnetiske observationer og foretog på rejsen undersøgelser tæt ved den magnetiske nordpol samt etnografiske studier blandt eskimoer i området.

I 1910-12 drog Amundsen af sted med polarskibet Fram. Oprindelig var planen at sejle gennem Beringsstrædet, sætte skibet fast i polarisen og lade det drive forbi Nordpolen. Da F.A. Cook (1908) og R.E. Peary (1909) hver for sig gjorde krav på allerede at have nået Nordpolen, ændrede Amundsen (uden tilladelse fra den norske regering eller Nansen, som hhv. havde bekostet ekspeditionen og udlånt skibet) sine planer og sejlede i stedet til Antarktis for at blive den første på Sydpolen. Fra iskanten i Ross Sea slædede han mod Sydpolen og nåede sit mål den 14. december 1911, en måned før englænderen R.F. Scott.

I 1917 lod han skibet Maud bygge og sejlede fra 1918-20 ad Nordøstpassagen til Nome, Alaska.

Med to Dornier-Wal fly forsøgte han i 1925 at nå Nordpolen fra Svalbard. Uheldigvis måtte de nødlande på isen nær 88° n.br. Først en måned senere lykkedes det at få det ene fly i luften og bringe de seks mand tilbage, en hasarderet bedrift, der dog vakte stor begejstring.

Den første transpolare flyvning fra Svalbard over Nordpolen til Alaska foretog Amundsen i 1926 med luftskibet Norge. Den kendsgerning, at luftskibet både var bygget og blev fløjet af italieneren Umberto Nobile og dennes landsmænd, havde Amundsen, som nærmest var passager på turen, svært ved at acceptere, hvilket gav ekspeditionen et pinligt eftermæle.

I 1928 fløj han igen ud over Ishavet, denne gang for at søge efter Umberto Nobile, som var forulykket med luftskibet Italia. Flyet, som med en besætning på fire var stillet til rådighed af den franske regering, startede fra Tromsø den 18. juni med Amundsen og en ven ombord, men nåede aldrig frem til Svalbard. Der blev samme efterår fundet vragrester efter det ved Nordnorges kyst. Både i 2004 og 2009 forsøgte Norsk Luftfartsmuseum med sonar at lokalisere vraget af det forsvundne fly i området nordvest for Bjørnøya, hvor norske fiskere hævdede at have set vragrester komme op fra havbunden. I 2004 måtte man opgive eftersøgningen pga. dårligt vejr, men i 2009 afsøgtes et havområde på 120 kvadratkilometer uden resultat. Eftersøgningen vil ikke blive genoptaget.

I 1995 kom omsider den første nøgterne norske biografi Roald Amundsen af Tor Bomann-Larsen, der detaljeret skildrer både den norske nationalhelts bedrifter og hans splittede personlighed.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.
Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste 3 forfattere
Redaktionen
19/11/2013
Ove Hermansen
06/09/2009
Lone Selfort
24/08/2009
Oprindelig forfatter
RGil
29/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki