uddannelsessociologi

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

uddannelsessociologi, den gren af sociologien, der beskæftiger sig med uddannelse som samfundsinstitution. Uddannelsessociologien beskæftiger sig primært med uddannelse som formelt organiseret aktivitet i et moderne samfund: i skoler, erhvervsuddannelser, videregående uddannelser og i form af videreuddannelser, efteruddannelser mv. Den søger at forklare udviklingen i uddannelsesvæsen, uddannelsers samfundsmæssige funktioner og de sociale mekanismer, der præger systemerne. De vigtigste funktioner er socialisering, personlighedsdannelse og kvalificering både i generel forstand og specifikt i forhold til arbejdslivets kvalifikationskrav. Uddannelse betragtes hermed som en væsentlig kilde til oplysning og velstand for den enkelte og for samfundet som helhed. En af grundlæggerne af uddannelsessociologi, Émile Durkheim, pegede på uddannelsens moralske dannelsesfunktion som grundlag for den organiske solidaritet i samfundet. Sociologen James S. Coleman gennemførte i 1960'erne en undersøgelse af en halv million skoleelevers læsefærdigheder i USA; undersøgelsen rettede opmærksomheden mod den etniske baggrunds betydning for uligheder i uddannelsessystemet. Uddannelsessociologi har også beskæftiget sig med det sociale liv internt i skoler og på uddannelsesinstitutioner, med bureaukratisering og professionalisering af undervisning og med demokratisering af uddannelsessystemer.

Vind tre bøger i Den Store Danskes quiz.

Gå til quiz.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.
Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste forfatter
Redaktionen
02/02/2009
Oprindelig forfatter
HeiAn
02/02/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki