Børnehave er et pædagogisk pasningstilbud for 3-6-årige børn, der sigter mod at fremme børnenes udvikling, trivsel og selvstændighed.
Børnehaver indgår i lighed med øvrige institutioner som vuggestuer, fritidshjem, aldersintegrerede eller kombinerede institutioner samt skolefritidsordninger og klubber i kommunernes samlede generelle og forebyggende tilbud til børn. Reguleringen af disse institutioner findes beskrevet i Dagtilbudsloven. Det pædagogiske arbejde er fra 2004 rammesat efter en række læreplanstemaer og pædagogiske mål, senest opdateret i 2018 med Bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer, populært kaldet den styrkede pædagogiske læreplan.
Omtrent 160.000 børn går i børnehave, svarende til ca. 2/3 af alle børn i 3-6 årsalderen. Denne andel har været stabilt i de senest 10 år. Arbejdet i børnehaven varetages af pædagoger (ca. 55 %), pædagogmedhjælpere (ca. 35 %) og i mindre grad pædagogiske assistenter(ca. 10 %). Normeringen, altså antallet af børn pr. voksen i børnehaven var i 2022 5,6. 72 % af alle danske børnehaver er kommunale, mens 13 er selvejende og 15% er private.
Børnehavedrift har siden 1987 været en rent kommunal udgift. Forældrebetalingen er afhængig af bopælskommune og kan nedsættes eller helt bortfalde, idet der ses på husstandsindkomsten.
Børnehaver er åbne ca. 45-60 timer om ugen, oftest i dagtimerne, men siden 1990'erne har der været et anerkendt behov for at etablere børnehaver med døgnåbning for at tilgodese bl.a. enlige forsørgere med nat- eller skifteholdsarbejde.
Børnehavens opgaver fastlægges ud fra kommunale målsætninger for daginstitutionsområdet og suppleres med ønsker fra den enkelte børnehaves forældrebestyrelse. Udformningen af det daglige arbejde varetages af personalet. Pædagoger udgør 60-65 % af personalet, og andelen er stigende; pædagogmedhjælpere udgør hovedparten af resten.
De øvrige nordiske lande og Tyskland har etableret børnehaver efter et system som det danske, mens man i det øvrige Europa som oftest tilbyder de 2-6-årige ophold i forskoleinstitutioner, som er integreret i skolerne.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.