Administrationsudvalget af 1960

A60-modellen er et princip for organisation af centraladministrationen som er opkaldt efter Administrationsudvalget af 1960. Modellen opererer med to led, dels med departementet som ministerens ledelsessekretariat, der udarbejder lovforslag, planer og budgetter samt koordinerer hele ministeriet, og dels med direktoratet som den faglige administration der skal varetage de mere driftsorienterede opgaver. Modellen skulle friholde ministrene for enkeltsager, hindre dobbeltadministration og styrke den overordnede politiske ledelse af ministerierne. A60-modellen skulle rationalisere statsadministrationen efter én samlet model, idet ministerierne hidtil havde været organiseret meget forskelligt.

A60-modellens udbredelse i dag

Modellen har været omdiskuteret, bl.a. fordi en opdeling i politisk og faglig administration kan være vanskelig at fastholde i praksis og fordi ideen om en fælles model for alle ministerier støder på en traditionel stor selvstændighed i organisatoriske spørgsmål i den danske centraladministration. Ikke desto mindre blev alle nye og mange ældre ministerier i tiden efter udvalgets betænkning organiseret efter A60-modellen. I 1990'erne fraveg flere ministerier principperne i A60-modellen til fordel for en såkaldt enhedsorganisation. Sidenhen er udviklingen gået tilbage igen, så de allerfleste ministerier har et departement og et eller flere direktorater. Kun Statsministeriet, Udenrigsministeriet og Kirkeministeriet er organiseret som en enhedsorganisation.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig