OECD er en rådgivende økonomisk samarbejdsorganisation oprindeligt for de vestlige industrilande.

Faktaboks

Også kendt som
Engelsk: Organization for Economic Cooperation and Development Dansk: Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling

Forløberen, OEEC (Organization for European Economic Cooperation), blev stiftet i 1948 for at administrere Marshallplanen. Med et fortsat behov for økonomisk samarbejde blev OEEC i 1961 transformeret til OECD med hovedsæde i Paris.

De oprindelige medlemmer var de vesteuropæiske lande, USA og Canada. Senere kom Japan, Australien, New Zealand og Finland til. Med de nyeste medlemmer, Mexico, Tjekkiet, Ungarn, Polen, Sydkorea, Slovakiet, Slovenien, Israel, Chile, Estland, Letland, Litauen og den 28. april 2020 Colombia, er medlemstallet nået op på 35.

OECD har udvidet sit samarbejde med ikke-medlemslande, herunder nye vigtige økonomiske aktører såsom Kina, Indien, Rusland, Brasilien og Sydafrika.

OECD's formål er samarbejde med henblik på at sikre stabil, høj økonomisk vækst til forbedring af befolkningernes levestandard. OECD bidrager til at samordne den økonomiske politik i medlemslandene.

En stor del af organisationens arbejde består i indsamling og publikation af økonomisk statistik, der belyser landenes politik på det økonomiske og sociale område; halvårlig udarbejder OECD en rapport med økonomiske fremtidsperspektiver og hertil knyttede politiske anbefalinger for de enkelte medlemslande.

OECD's bistandsorganisation, DAC (Development Assistance Committee), har til opgave at samordne medlemslandenes bistandspolitik. OECD har taget initiativ til IEA (International Energy Agency), NEA (Nuclear Energy Agency) og CERI (Centre for Educational Research and Innovation).

Uddannelse

Inden for rammer fastsat af medlemslandenes ministerråd er OECD's uddannelsesudvalg ansvarligt dels for informations-, erfarings- og idéudvekslingsprojekter, dels for undersøgelser af medlemslandenes uddannelsessystemer. Administrativ bistand ydes af OECD-sekretariatet i Paris.

Til OECD er knyttet Center for Educational Research and Innovation, CERI, der udfører forskning, og Programme on Educational Building, PEB, der tager sig af uddannelsernes fysiske rammer.

De såkaldte PISA-undersøgelser fra begyndelsen af 2000-tallet har tjent til at belyse forskellige aspekter af uddannelsesniveauet i medlemslandene og har haft stor betydning for moderniseringen af deres uddannelsespolitik.

Eksterne links

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig