En kontroversiel metode, Garfinkel anvendte i sine studier for at samle data og dokumentation, var at lade forsøgspersoner optræde, som om de ikke kendte til og ikke kunne afkode de dagligdags selvfølgeligheder. De skulle lade, som om de ikke kunne forstå det fælles videnslager ved på forskellige måder at bryde med gængse omgangsformer.
Et eksempel kunne være, at de skulle bruge en meget formel og høflig tiltaleform, hvor det ikke passede til situationen. Eller de kunne insistere på at få forklaret og begrundet handlemåder, selvom begrundelser efter almindelig sund fornuft skulle være selvindlysende for alle. Det skabte ofte usikkerhed og frustration og kunne ende med at få samspillet til at bryde sammen.
Dette demonstrerer skrøbeligheden i den sociale orden og dennes afhængighed af interaktive sociale kompetencer.
Gennem sådanne studier var etnometodologien med til at ændre synet på betydningen af det mikrosociale samspil. Fra at normer, institutioner, formelle regler og roller blev betragtet som på forhånd givne strukturer, skærpede dette opmærksomheden for, at det altid er fænomener, der – i hvert fald til en vis grad – bliver formet ad hoc i samspillet i dagliglivets konkrete situationer.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.