Dækningsbidrag, DB, det beløb, som et produkt eller en tjenesteydelse bidrager med til dækning af virksomhedens faste omkostninger og overskud. Dækningsbidraget udregnes ved at fratrække de meromkostninger, som en aktivitet medfører, i den merindtægt, som fremkommer ved aktiviteten. Dækningsbidraget kan opgøres for virksomheden som helhed, for en produktgruppe, pr. stk. eller pr. afdeling.

Ofte anvendes udtrykkene DB-I, DB-II og DB-III. DB-I beregnes som salgspris minus stykomkostninger. DB-II, markedsføringsbidraget, beregnes som DB-I minus de direkte salgsfremmende omkostninger, hvormed udtrykkes den nettoindtjening, som en produktgruppe bidrager med. DB-III, markedsudbyttet, beregnes som DB-II minus de fælles markedsføringsomkostninger. DB-III udtrykker således markedsføringens samlede indtjeningsresultat.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig