Pris - priskrig, For at tage markedsandele fra konkurrenter, udkonkurrere dem eller påtvinge dem en bestemt handlemåde kan virksomheder ty til konkurrerende prisnedsættelser.

En priskrig udbryder på et duopol eller et oligopol, dvs. markeder, der er kendetegnet ved to eller nogle få konkurrerende virksomheder. Her vil en virksomheds prisnedsættelse ofte have en mærkbar virkning på konkurrenternes afsætning og overskud.

Konkurrenterne kan vælge at svare igen med yderligere prisnedsættelse, hvilket kan føre til en serie af løbende prisnedsættelser, hvor hensynet til omkostningerne tilsidesættes. Priskrigen kan ophøre ved direkte eller stiltiende aftaler, eller ved at en eller flere går fallit.

Priskrig udbryder lettere på disse markeder og er mere tabsgivende, fordi prisen er en handlingsparameter, som virker direkte, og den er let at svare igen på.

En priskrig, som har til formål at udslette konkurrenter, kan være omfattet af Konkurrencelovens forbud mod misbrug af markedsdominans.

De danske konkurrencemyndigheder har aldrig haft anledning til at gribe ind mod priskrig, hvorimod fx EU-Kommissionen har gjort det nogle gange.

Den moderne spilteori har bidraget til forklaringen af priskrig. I betragtning af de tætte relationer på et oligopol kan det måske undre, at der ikke oftere udbryder priskrig.

En forklaring er, at en virksomheds finansielle resurser til at modstå en priskrig ikke kendes af konkurrenterne. Virksomheder vil søge at undgå den direkte priskonkurrence med risiko for priskrig og vælge andre handlingsparametre, fx produktdifferentiering, som det er vanskeligere for konkurrenterne at reagere hurtigt på.

Læs mere om pris generelt.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig