Efterspørgsel, mængde af et økonomisk gode, som en køber eller en gruppe af købere er villige til at aftage under bestemte forudsætninger.

Efterspørgsel kan vedrøre et enkelt gode målt i antal enheder eller fx forbrugs- eller investeringsgoder som en aggregeret, dvs. sammenlagt, størrelse målt ved værdien i faste priser.

Den skotske samfundsfilosof og økonom Adam Smith præciserede i slutningen af 1700-t., at effektiv efterspørgsel forudsætter købekraft i modsætning til ikke-effektiv efterspørgsel, fx en fattig mands ønske om vogn og heste.

I slutningen af 1800-t. beskrev den britiske økonom Alfred Marshall efterspørgselsprisen, der er den stykpris, en forbruger er villig til at betale for et bestemt antal enheder, som en faldende funktion af antal enheder. På samme tid opfattede den franske økonom Léon Walras efterspørgslen som en funktion af prisen. Dette svarer til den moderne opfattelse, men funktionen opfattes fortsat, som Alfred Marshall gjorde det.

I den britiske økonom John Maynard Keynes' økonomiske teori er den samlede efterspørgsel efter produktionen som helhed det centrale begreb. John Maynard Keynes påviste økonomiske sammenhænge, der medfører, at denne efterspørgsel generelt er mindre end den produktion, der svarer til fuld beskæftigelse.

Inden for nationaløkonomi er en omfattende teoretisk og empirisk forskning rettet mod efterspørgslen som funktion af fortrinsvis økonomiske variable.

Inden for afsætningsøkonomi benyttes resultater fra økonomi, psykologi og sociologi til analyse af sammenhængen mellem markedsføring og efterspørgsel. Se også markedsmekanisme.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig