Gebyr er en betaling for tjenesteydelse fra en privat virksomhed, fx kontoudskrift fra et pengeinstitut, eller for myndighedsudøvelse e.l. fra det offentlige, fx registrering af et aktieselskab i Erhvervsstyrelsen.

Opkrævning af gebyr for myndighedsudøvelse kan kun ske i henhold til lov. Gebyrets størrelse skal principielt svare til de direkte eller indirekte omkostninger ved den pågældende myndighedshandling. Overstiger betalingen de modsvarende omkostninger, er der ikke længere tale om et gebyr, men om en skat, og beløb eller beregningsmåde skal i så fald fremgå direkte af loven.

Begrebet gebyr defineres i markedsføringslovens § 2, nr. 13 som en betaling for en særlig tjeneste, funktion eller ydelse, som knytter sig til købet af et produkt, og som ikke har karakter af betaling for en selvstændig ydelse. Det afgørende er ikke, hvordan omkostningen betegnes i aftalen, men om den har en sådan karakter, at den falder ind under definitionen. Som eksempel på gebyrer kan nævnes faktureringsgebyrer, betalingsgebyrer og opsigelsesgebyrer. Gebyrer kan både være tvungne eller valgfrie. Det omhandler fx betalinger for en ydelse, som direkte eller indirekte knytter sig til erhvervelsen eller leveringen af et produkt.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig