Produktansvar er et ansvar for skader, som et produkt forvolder på personer eller ting. Produktansvarsloven fra 1989, der i det væsentlige bygger på et EU-direktiv, indeholder regler om ansvar for producent og mellemhandler. Loven omfatter kun personskader og skader på ting, der ikke benyttes erhvervsmæssigt, og ansvar forudsætter, at skaden er forårsaget af en defekt ved produktet.
Producenten er ansvarlig på objektivt grundlag, dvs. også selvom der ikke er begået fejl ved produktionen. Det påhviler skadelidte at føre bevis for skaden, defekten og årsagsforbindelsen mellem defekten og skaden.
Producenten er dog ikke erstatningsansvarlig for udviklingsskader, dvs. skader, som ikke kunne opdages på grundlag af den videnskabelige og tekniske viden, der forelå, da produktet blev bragt i omsætning. Mellemhandlere, dvs. personer, som erhvervsmæssigt bringer et produkt i omsætning, hæfter for produktansvar umiddelbart over for skadelidte, hvis producenten har handlet culpøst, se culpa. Den skadelidte kan således i disse tilfælde kræve erstatning af den, der har solgt produktet, i stedet for at rette kravet mod producenten. En mellemhandler, der har betalt erstatning til skadelidte, indtræder i dennes krav mod tidligere led i produktions- og omsætningskæden.
Loven kan ikke ved forudgående aftale fraviges til skade for skadelidte eller den, som indtræder i skadelidtes krav.
Ved siden af loven gælder det retspraksisudviklede produktansvar. For produktskader, som ikke er omfattet af Produktansvarsloven, eksisterer der således kun et ansvar, hvis defekten skyldes fejl eller forsømmelse, fx konstruktionsfejl eller instruktionsfejl. Se også erstatningsansvar og produktsikkerhed.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.