Canada - massemedier, De canadiske medier er især påvirket af tre faktorer: de to sprog, naboskabet til USA og landets udstrækning. Det betyder, at der kun eksisterer to landsdækkende dagblade, det velrenommerede The Globe and Mail, grundlagt 1844 i Toronto, og The National Post, der oprindeligt er grundlagt som finansavisen The Financial Post i 1907. Til gengæld er der en frodig provinspresse og mange små aviser, som udkommer én eller to gange om ugen. Toronto Star er størst blandt de godt hundrede dagblade, hvoraf langt de fleste udkommer på engelsk. Andre store er The Globe and Mail og det fransksprogede Le Journal de Montréal (grundlagt 1964). I 2005 udkom 30 gratisaviser i Canada.

Det canadiske radio- og tv-system er en blanding af offentligt og privat; hele medie- og telekommunikationsområdet styres af et uafhængigt statsligt organ, CRTC (Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission), som bl.a. udsteder sendetilladelser og regulerer kabel-tv-området. Det nationale, statslige radio- og tv-selskab CBC (The Canadian Broadcasting Corporation, grundlagt 1936, reorganiseret 1968) sender radio- og tv-programmer på engelsk og fransk samt en særlig service til landets nordligste egne, hvor befolkningen i 1992 endvidere fik sit eget tv-selskab. Foruden amerikansk tv konkurrerer CBC på landsplan med det privatejede CTV (Canadian Television Network, grundlagt 1961) og andre reklamefinansierede stationer. Nogle provinser har egne tv-stationer, og dertil kommer et stort antal lokale, privatejede stationer, som sammen med det store udbud af kabel- og satellit-tv bevirker, at man visse steder kan modtage op imod 300 tv-kanaler.

Læs mere om Canada.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig