Indonesien – massemedier, Den hollandske kolonimagt udgav den første avis i slutningen af det 18.årh. Den handlede om begivenheder i Europa. I 1812 udkom den første avis om lokale anliggender. Den første avis på javanesisk udkom i 1855. Der findes (i 1999) 172 lokale, lands- eller regionalt dækkende dagblade (samlet oplag knap 5 mio.), hvoraf 76 har et oplag over 20.000.

De vigtigste er Pos Kota med oplag på 600.000 (2000), Kompas (grdl. 1965) med et oplag på 530.000 (2004), Jawa Pos (oplag 434.000), Suara Pembaruan (grdl. 1987) med et oplag på 285.000 (2005) samt Republika (grdl. 1993) og Jakarta Post (grdl. 1983) med et oplag på 35.000 (2004); det sidstnævnte er engelsksproget.

Indonesia Business Weekly (grdl. 1992) med et oplag på 15.000 er det vigtigste af en halv snes økonomiske ugemagasiner, der ofte har et politisk indhold. Der findes i alt 425 tidsskrifter med et samlet oplag på knap 8 mio.

Efter års kraftige restriktioner på medierne blev skuden vendt i 1999, og siden har medierne fået større frihed. Dog ikke mere end, at Journalister uden Grænser har Indonesien på plads 102 ( ud af 167) i sit verdensompændende indeks over pressefrihed (2005).

Radio Republik Indonesia har 53 radiostationer (2002) og sender også til udlandet på 10 sprog. Der findes desuden et mylder private radiostationer. Frem til 2000 var RRI præsidentens talerør, derefter gik det over til at være public service.

Der findes 41 tv-stationer – heriblandt det statslige Televisi Republik Indonesias kanaler samt en række private tv-kanaler. Internettet står ikke umiddelbart for gennembrud i Indonesien, hvor kun 18 mio. (ca. 7%) havde adgang til det i 2005.

Læs mere om Indonesien.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig