Merchandising, benyttelse af egentlig urelaterede varer i markedsføringen af (som oftest) et medieprodukt, som oftest en film eller et tv-program; i lanceringen af populære film indgår ofte sådanne forbundne varer, tie-ins, som fx roman, cd og legetøj. Butikskæder, fast food-restauranter og mærkevarefirmaer kan desuden i egne kampagner knytte deres produkter til filmens titel og figurer.

Faktaboks

Etymologi
Ordet merchandising er engelsk, afledt af merchandise 'handle med, markedsføre', af merchant 'købmand'.

Merchandising udbreder ikke blot kendskabet til fx filmen, men markedsfører også de pågældende produkter selv i lyset af filmens popularitet. Herfor betales en afgift til filmens producent, og omsætningen ved merchandising kan være større end filmens entréindtægter. Især Disney-koncernen er kendt for effektiv benyttelse af merchandising, specielt i forbindelse med tegnefilm.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig