NATO-standard broklasseskilt ved polsk bro i 2023
NATO-standard broklasseskilt i Polen, 2023. Skiltet læses som følger: Broen kan passeres af hjulkøretøjer (biler, lastvogne mv.) op til klasse 120 i en retning af gangen eller klasse 70 i begge retninger samtidig. For kampvogne er det klasse 100 i en retning eller klasse 70 i begge retninger.
NATO-standard broklasseskilt ved polsk bro i 2023
Licens: CC BY SA 3.0

Broklasse er et mål for en bros bæreevne jævnfør et særligt militært klassificeringssystem. Danmark anvender ligesom de øvrige NATO-lande et standardiseret system, hvor broklassen (på engelsk Military Load Classification, MLC) betegnes med et klassenummer fra 4 til 150. Tallet angiver, hvilken køretøjsklasse der maksimalt kan passere. Tilsvarende tildeles militære hjul- og bæltekøretøjer en broklasse, alt efter hvor meget de belaster broer. Dermed kan det hurtigt og nemt afgøres, om en bro har styrken til at bære et givet militært køretøj uden at beskadiges eller kollapse, hvilket er en stor fordel i moderne krig.

Civilt anvendes ikke militære broklasser, men ved især mindre broer ses skilte med højest tilladte totalvægt eller akseltryk.

Under Den Kolde Krig klassificeredes de fleste danske broer efter Natos system, og Forsvaret udgav klassificerede Bro- og passabilitetskort med bl.a. bro-oplysninger. Ved mange danske broer blev der opstillet faste runde gule vejskilte ved broen med broklassen for hjul- og bæltekøretøjer eller for passage i en eller begge retninger eller begge dele. Enkelte af disse skilte er endnu intakte.

Køretøjers broklasse afhænger ikke kun af deres vægt, men også af akselafstand, bredde og andre egenskaber, der kan give en større eller mindre belastning af broer. Også veje kan gives en militær broklasse, der indikerer den højeste belastning de tåler, uden hurtigt at ødelægges.

Broklasse-systemet, der reguleres af en NATO-standardiseringsaftale, STANAG 2174, tillader, at de fleste broer kan udsættes for en større belastning end den, der normalt er tilladt i fredstid. Grundet variationen i broer og køretøjer er der dog ikke en entydig måde at klassificere disse. Ved store belastninger må militære ingeniører sikre passage med forsigtighed, eksempelvis kun i en retning eller med nedsat hastighed eller ved løbende at kontrollere broens tilstand. Broklassesystemets hensigt er dermed ikke at give en garanteret maksimal belastning, men at give en nemt forståelig indikation på, hvor stor en belasting en bro forventeligt kan tåle i forbindelse med en militær operation.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig