Hangarskib, stort orlogsskib med langt, ubrudt dæk, hvor militære fly kan starte og lande, og med faciliteter for flyenes besætninger, garagering, forsyning, vedligeholdelse og reparation.

Hangarskibet opstod som skibstype under 1. Verdenskrig, da der viste sig et behov for at medføre fly til søs til varsling og bekæmpelse af fjendtlige skibe og ubåde.

De første hangarskibe var ombyggede slagskibe, krydsere eller handelsskibe, som blev forsynet med et langt, gennemgående øverste dæk, flydækket. Senere fik hangarskibe den stadig typiske ø-konstruktion, hvor skibets overbygning med skorsten, mast, antenner, kommandobro, flykontrolfaciliteter mv. er samlet i en såkaldt ø i skibets styrbords side. Under flydækket findes hangar- og værkstedsområder, og flyene transporteres mellem dækkene med elevatorer.

Under operationer med fly må hangarskibet sædvanligvis stævne mod vinden med høj fart for at skabe en vindstyrke over flydækket, der tillader start og landing på den relativt korte banelængde. Den egentlige kompensation for den korte bane opnås dog gennem afskydning af startende fly med dampkatapult og opfangning af landende fly vha. en bremsekrog på flyet, der griber fat i en af flere bremsewirer, udspændt tværs over flydækket.

Flyene er hangarskibets primære våben, men der findes andre våbensystemer om bord, tidligere til anvendelse både mod skibe og fly, nu hovedsagelig til selvforsvar mod fly og missiler. Store hangarskibe er dog så kostbare, at de aldrig opererer alene, men altid med en robust eskorte, der sikrer dem mod angreb over og under vandet.

Hangarskibe spillede en afgørende rolle under 2. Verdenskrig, hvor de udgjorde et væsentligt potentiale i USA's, Storbritanniens og Japans flåder. Siden har hangarskibe været et virkningsfuldt element i de store nationers evne til oversøisk militær indsats i konfliktområder.

Moderne hangarskibe udviser betydelig variation i størrelse med skibslængder på ca. 190-340 m, tonnager på ca. 10.000-75.000 t og besætninger på ca. 550-3300 mand. Yderligere ca. 230-2800 mand flyver og servicerer flyene, hvis antal varierer mellem ca. 20 og ca. 90 og kan omfatte forskellige flytyper og helikoptere.

Hangarskibes topfart er normalt over 30 knob, og deres rækkevidde ved marchfart er 7000 sømil eller mere, idet dog atomdrevne hangarskibe i praksis har ubegrænset rækkevidde.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig