Indholdsanalyse, analysemetode, som tilstræber en objektiv, systematisk og kvantitativ beskrivelse af en kommunikations eksakte indhold. At metoden er objektiv betyder, at uafhængigt arbejdende forskere når frem til ensartede resultater. At den er systematisk betyder, at analysen foretages vha. på forhånd udarbejdede iagttagelsesskemaer. At den er kvantitativ betyder, at iagttagelserne grupperes i meningsenheder (ord, sætninger, artikler), der tilforordnes kodeværdier, så de efterfølgende kan optælles og gøres til genstand for statistiske analyser. Disse krav medfører, at metoden er bedst egnet til analyse af tekster, hvor kommunikationsindholdet udviser lav fortolkningsvariation.

Metoden har vundet særlig udbredelse i amerikansk sociologi. Under og efter 2. Verdenskrig anvendtes den til analyse af politisk propaganda i massemedier, især aviser og radio. Senere er især tv-mediet blevet gjort til genstand for analyser, fx analyser af tv-reklamers anvendelse af traditionelle kønsrollestereotyper, og sammenhængen mellem økonomiske konjunkturer og beskrivelsen af kriminalitet og kriminelle.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig