Ufuldkommen konkurrence, inden for økonomi en markedsform, hvor de enkelte agenter er opmærksomme på, at deres adfærd påvirker den pris, som vil herske på markedet, og indretter sig derefter.

Det klassiske eksempel på ufuldkommen konkurrence er monopol, hvor der kun er én sælger, som kan fastsætte prisen, så indtjeningen bliver størst mulig. Er der to sælgere, duopol, eller et begrænset antal over to, oligopol, må den eller de enkelte sælgere i deres valg af pris eller markedsført mængde også indregne de andre sælgeres adfærd.

Det er ikke antallet af sælgere, men den adfærd, de udviser, der bestemmer markedsformen. Der kan således godt være mange sælgere på markedet, uden at det fører til fuldkommen konkurrence, hvor den enkelte sælger anser markedets pris for givet. Et eksempel er den såkaldt monopolistiske konkurrence, hvor den enkelte sælger har en vis fortrinsposition i sin lokale kundekreds, uden at denne fortrinsstilling dog kan udnyttes til at opnå egentlige monopolgevinster.

Der kan være betydelig konkurrence for en virksomhed, også når den tilsyneladende er alene på markedet, nemlig dels pga. truslen om etablering af konkurrenter, dels (for varer af længere holdbarhed) pga. virksomhedens egen adfærd i forskellige perioder; hvis kunderne fx forventer et senere prisfald, vil en aktuel efterspørgsel være behersket og hindre virksomheden i at opnå en fuld monopolgevinst.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig