Privatisering, overføring af offentlig virksomhed til private. Salg af en offentligt ejet virksomhed til private investorer er den mest vidtgående form for privatisering. En mindre radikal form for privatisering forekommer, når produktionen af en vare flyttes fra den offentlige til den private sektor, fx udlicitering, men således at det offentlige stadig fastlægger kravene til varen og evt. finansierer produktionen.

Siden slutningen af 1970'erne har der i en række lande været en omfattende diskussion af privatiseringer af hidtidige offentlige virksomheder, fx inden for telekommunikation og jernbanedrift, ligesom privatisering er indgået som et meget væsentligt led i de økonomiske reformer i de tidligere Østbloklande efter Sovjetunionens sammenbrud.

Som argument for privatisering har det været hævdet, at privat ejendomsret kunne øge effektiviteten i produktionen. Samtidig ville salget give det offentlige et provenu, som kunne anvendes til at nedsætte skatter eller nedbringe offentlig gæld. Om privatisering faktisk medfører øget effektivitet, afhænger bl.a. af, om den nye private virksomhed udsættes for konkurrence og dermed presses til at øge effektiviteten og reducere omkostningerne. Hvis et offentligt monopol erstattes af et privat monopol, er der ingen sikkerhed for, at forbrugerne får lavere priser eller bedre ydelser, idet den nye private virksomhed formodentlig vil udnytte sin monopolstilling. Konkurrence er således en vigtig forudsætning for hensigtsmæssig privatisering og sætter dermed også grænser for, hvilke aktiviteter der med fordel kan overføres til den private sektor.

Hvis den nye private virksomhed opnår betydelig markedsindflydelse (monopol), vil det offentlige antagelig forsøge at bevare kontrol via regulering. En sådan regulering skaber imidlertid et dilemma. Med reguleringen skal det forhindres, at monopolstillingen udnyttes, men reguleringen kan samtidig undergrave tilskyndelsen til at øge effektiviteten og reducere omkostningerne.

Specielt har privatisering af offentlige forsyningsvirksomheder, hvor fordelingen foregår via rørsystemer og ledningsnet, været vanskelig og har stillet nye krav til regulering af priserne for at bruge nettet samt krav om organisatoriske ændringer, der sikrer en reel konkurrence mellem flere producenter.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig