Faktaboks

Claude-Adrien Helvétius
Født
26. januar 1715, Paris
Død
26. december 1771, Versailles
Nationalitet
Fransk
Claude-Adrien Helvétius
Af .
Oversigt over Section X: "L'éducation peut tout"

Claude-Adrien Helvétius var en fransk filosof. Ifølge ham bygger alle bevidsthedsfænomener på sansning, og menneskets handlinger bestemmes af ønsket om at opnå lyst og undgå ulyst. Dermed tilsluttede han sig den filosofiske retning kaldet sensualisme.

Helvétius var inspireret af den engelske filosof John Locke. Ud over at mene, at al erkendelse stammer fra sanseindtryk, mente han også, at alt kan forklares som fysiske processer. Det var en holdning, han delte helt eller delvis med andre samtidige tænkere som Étienne Bonnot de Condillac, Paul-Henri Thiry d’Holbach og Denis Diderot. På flere områder drog han dog mere radikale konklusioner af sine opfattelser.

Hans tænkning med afsæt i sensualisme og materialisme havde implikationer for hans holdning til lovgivning, religion og undervisning.

Sensualisme og materialisme

De l'Esprit

Ifølge Helvétius’ materialistiske sensualisme kommer alle idéer fra den materielle verden og er frembragt af sansninger i mennesket. Den enkeltes søgen efter lykke er motivation til alle handlinger og sociale relationer, mens adfærd som hensyn til andre og værdighed skal forstås som dyder.

Det er de personlige interesser, der definerer menneskets reaktioner på stimuleringen af sanserne, og om den er positiv eller negativ. Modsætninger mellem den enkeltes og fællesskabets interesser må medieres af lovgivning og opdragelse.

Hovedværket "De l'Esprit"

Han beskrev sin opfattelse af materialistisk sensualisme i De l'Esprit (Om ånden), der blev publiceret i 1758. Det var det eneste af hans værker, der udkom i hans levetid, og det var skrevet over en længere årrække. Udgivelsen skete med censurens tilladelse og kongeligt privilegium, men den blev hurtigt en skandale.

Skandalen bestod i, at Helvétius ikke havde brug for åndelige eller religiøse forklaringer. Naturen og sanserne var tilstrækkelige. Bogen blev fordømt af teologerne på Sorbonne. Den kom på pavens liste over forbudte bøger kaldet Index librorum prohibitorum, og retten til udgivelse blev tilbagekaldt i 1759. Parlamentet i Paris dømte den til at blive brændt af bødlen. Helvétius blev tvunget til at tage offentlig afstand fra bogen og forlade Paris i en længere periode.

Helvétius' idéer om uddannelse

Hans andet store værk De l'Homme, de ses facultés intellectuelles et de son éducation (Om mennesket, dets intellektuelle evner og dets opdragelse) blev udgivet posthumt i 1772 med dedikation til kejserinde Katarina 2. den Store.

Her beskriver han menneskets karakter som resultatet af kombinationen af erfaring, uddannelse og det sociale miljø. Uddannelse opfattede han som det vigtigste dannende element. Desuden forholdt han sig til, hvordan idéer opstår. De kommer ikke ud af intet, men er et resultat af den kontekst, som individet indgår i.

Tilfældighedsprincippet

Når det enkelte menneske således er et produkt af uddannelse, relationer, omgivelser og sansninger i hverdagen, er det et produkt af tilfældigheder. Det skyldes, at disse påvirkninger konstant varierer. Derfor har alle mennesker som udgangspunkt lige muligheder, og det er tilfældige omstændigheder, der skaber forskellene.

Tilfældighed er ifølge Helvétius ikke en generel forklaring på verden, men på dannelsen af det menneskelige sind. Begrebet bliver dermed centralt for at afvise enhver forklaring, der bygger på determinisme – altså forestillingen om, at alle begivenheder har en årsag. I denne sammenhæng er det uddannelse, der er den vigtigste ressource til at understøtte menneskets optimale udvikling og afhjælpe dets ufuldkommenhed. En ufuldkommenhed, der ifølge Helvétius fremmes af religion.

Som et kuriosum kan nævnes, at kapitel 1 i del 10 af De l’Homme har overskriften ”L’éducation peut tout” (Uddannelse formår alt).

Bibliografiske informationer

Chateau de Voré
Det franske Kulturministerium.

Claude-Adrien Helvétius var ud af en velrenommeret lægefamilie med det oprindelige familienavn Schweitzer, der blev til det latinske Helvétius. Han blev født i Paris og kom senere til sin morbror i Caen med henblik på en finansiel karriere. Her begyndte han at interessere sig for litteratur og filosofi.

Kontakten til Voltaire

I 1738, kun treogtyve år gammel, blev han udnævnt til kongelig skatteopkræver af den franske dronning Marie Leszczyńska. Det bragte ham i kontakt med Voltaire, der boede på Cirey i hans skattedistrikt. Denne satte pris på den unge Helvétius’ litterære interesser.

Det sociale liv i Paris

Helvétius blev velhavende ved at være kongelig skatteopkræver, og i 1743 købte han Château de Voré i Perche, sydvest for Paris. Han forlod stillingen i 1751 med en formue, der gav ham mulighed for et liv med litteratur, kunst og deltagelse i det sociale liv i Paris.

Samme år giftede han sig med den adelige Anne-Catherine de Ligniville d'Autricourt, som fra 1760 organiserede en litterær salon. Her kunne han derfor møde tidens vigtige personer i sit eget hjem. Blandt disse talte fx Paul-Henri Thiry d’Holbach, Jean le Rond d’Alembert og Honoré Gabriel Riqueti Mirabeau.

Læs mere i Den store Danske:

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig