Emotivisme er en filosofisk teori om, hvordan etiske udsagn skal forstås. Ifølge teorien er etiske vurderinger udtryk for emotionelle attituder. Hvis man fx siger ”aktiv dødshjælp er rigtig”, så er der tale om en tilkendegivelse af en positiv følelsesmæssige attitude over for aktiv dødshjælp. Siger man derimod ”aktiv dødshjælp er forkert”, er det, man udtrykker, en negative attitude over for samme.

Faktaboks

Etymologi

afledning af latin emovere 'ryste, bevæge' og -isme

Selvom etiske udsagn ligner andre hævdende sætninger, så skal de altså ifølge emotivismen, opfattes som en slags følelsesmæssige reaktioner. Teorien kaldes derfor også undertiden for ”buh-hurra teorien”, hvilket indikerer, at etiske udsagn skal forstås som den talendes følelsesmæssige tilslutning eller afstandtagen over for det, der tales om (fx aktiv dødshjælp). Da etiske udsagn om, hvad der er rigtigt og forkert, således ikke er egentlige beskrivende sætninger, kan de ifølge emotivismen derfor heller ikke have sandhedsværdi, altså være enten sande eller falske.

Historie

Selv om tanken om en forbindelse mellem etiske vurderinger og menneskelige følelser har rødder langt tilbage i filosofiens historie, er emotivismen en teori, der først blev fuldt udfoldet i den første halvdel af 1900-tallet.

I takt med udviklingen af den såkaldte logiske positivisme og dens syn på, at sætninger kun er meningsfulde, for så vidt som de kan føres tilbage til noget, der er empirisk verificerbart, udvikledes også den tanke, at etiske udsagn reelt ikke har noget meningsindhold. Derimod skal de opfattes som en slags følelsesmæssige udbrud.

En central fortaler for emotivismen var den engelske filosof A.J. Ayer, der udviklede sine tanker herom i ungdomsværket Language, Truth, and Logic fra 1937. Et andet indflydelsesrigt forsvar for emotivisme blev givet af Charles Stevenson i værket Ethics and Language fra 1947.

I den nyeste filosofiske tænkning er dele af emotivismens tankegods videreført i såkaldte hybridteorier, ifølge hvilke etiske udsagn som fx ”aktiv dødshjælp er forkert” både rummer en egentlig beskrivelse og en afstandtagen.

Kritik

I den anden halvdel af 1900-tallet har emotivismen været genstand for mange former for filosofisk kritik. Blandt andet har det været anført, at den måde etiske udsagn bruges, på synes at harmonere meget dårligt med en emotivistisk fortolkning. For eksempel er etiske udsagn formuleret som egentlige hævdende udsagn (”dødshjælp er forkert”), hvilket kræver en forklaring, hvis de kun dækker over følelsesudbrud. Endvidere synes man sagtens at kunne overveje at diskutere etiske udsagn, og dermed benytte etiske termer som ”rigtigt” og ”forkert”, uden at have nogen klar følelsesmæssig attitude til det, der diskuteres.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig