Trosbekendelser, symboler, inden for kristendommen kirkeligt autoriserede, forpligtende sammenfatninger af et kirkesamfunds tro.

I oldkirkens første århundreder var den kristne læres vigtigste punkter sammenfattet i en trosregel. Den afløstes fra 300-t. af normative sammendrag af den kristne tro, dvs. egentlige trosbekendelser. De har forskellige funktioner: Som grundlag for undervisning, katekese, hvilket specielt gælder den apostolske trosbekendelse, og dermed som dåbsbekendelse, som afgrænsning over for kætteri (især den nikæno-konstantinopolitanske trosbekendelse), som uddybning af Treenighed og kristologi (fx den athanasianske trosbekendelse) og som led i liturgien. Her viste sig alene den nikæno-konstantinopolitanske trosbekendelse siden 381 at have økumenisk (mellemkirkelig) gennemslagskraft.

I løbet af Reformationen udarbejdedes bekendelsesskrifter med gyldighed i bestemte kirkesamfund. På de gammelkirkelige trosbekendelsers grund og i bundethed til skriften som ubetinget norm udfolder de hver især specifikt protestantiske forståelser af troens indhold (fx Den Augsburgske Bekendelse, konkordieformelen, Tetrapolitana, Den Belgiske Konfession; se også schweiziske bekendelser). Generelt har det vist sig, at en fælles bekendelse er forudsætning for kirkelig enhed.

Lignende formler findes i andre religioner. Inden for buddhismen tager man tilflugt til Buddha, dharma og sangha (se triratna); inden for jødedommen kan indledningen til de daglige bønner betragtes som en slags trosbekendelse (se shema), og man regnes for muslim, hvis man i vidners nærvær tre gange har udtalt trosbekendelsen shahada.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig