Blandt værker, som fortsatte læren fra Lao Zi og Zhuang Zi, kan især nævnes Huainan Zi, Mesteren fra Huainan; dette navn blev brugt som titlen på et værk forfattet af en gruppe lærde ved Liu Ans (død 122 f.v.t.), prinsen af Huainans, hof.

Vi finder her en videreførelse af den mystiske lære fra de tidlige mestre sideløbende med en stærkere betoning af kosmologien og de magiske og rituelle metoder. Under Handynastiet (206 f.v.t.-220 e.v.t.) florerede en række metoder til opdyrkelse af et langt liv eller udødelighed, fx ved anvendelse af særlig kost, naturmedicin, alkymi eller seksuelle øvelser.

Parallelt med at konfucianismen udviklede sig fra morallære til statskult, tog daoismen form som en omfattende religiøs-filosofisk frelseslære, baseret på en kombination af den tidlige mysticisme, elementer af teknikkerne til opnåelse af udødelighed samt en række rituelle metoder af mere eller mindre folkereligiøs karakter.

Mod slutningen af Handynastiet opstod aktive daoistiske bevægelser, fx de såkaldte Gule Turbaners Oprør, der brød ud i det østlige Kina i 184 e.v.t. Man hyldede her en guddommeliggjort version af Lao Zi selv og den mytiske Gule Kejser som en discipel af Lao Zi og forsøgte at indføre "Den Store Freds vej", Taiping dao, i verden. En egentlig daoisme af en mere organiseret karakter og med en lang række sociale og politiske virkninger var opstået.

Læs mere i Den Store Danske

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig