Efter katolsk og ortodoks opfattelse kan messen i overensstemmelse med den apostolske tradition på fire forskellige måder tolkes som forholdet mellem Gud og mennesker. Ingen af dem kan tilsidesættes, uden at messen mister sin sakramentale betydning.
Messen er menighedens fællesskab (communio) med og i den genopstandne Kristus. Han er til stede i menigheden, som er samlet i hans navn, i præstens person, i Ordets skikkelse ved læsninger fra Det Gamle Testamente og Det Nye Testamente, der udgør en vigtig del af liturgien, og ganske særlig i skikkelse af det brød og den vin, som Kristus selv gennem præstens ord og ved Helligåndens virke forvandler til sit eget legeme og blod (se transsubstantiation), og som menigheden modtager under altergangen (kommunionen).
I overensstemmelse med den katolske og den ortodokse kirkes tro og lære siden oldtiden er messen desuden et offer, dvs. en gave, der frembæres til Gud som udtryk for lovprisning. Intet af det, mennesket kan yde af sig selv, er Gud værdigt, men han har selv skænket en fyldestgørende gave, nemlig sin Søns legeme og blod i brødets og vinens skikkelse. Gennem forvandlingen bliver Kristi ene og endegyldige offerdød på korset nærværende i enhver messe, og i messeofferet får det enkelte menneske med sit arbejde, der tolkes som videreførelsen af skaberværket, med sit liv, sine glæder og sorger del i Kristi offerdød. Delagtiggørelsen i hans offer er baggrunden for den katolske lære om det almindelige præstedømme, hvis både jødiske og nytestamentlige forudsætning er, at præsternes funktion består i at frembære ofre.
Messen er endvidere ihukommelse, dvs. en handling, der gør det, der ihukommes, nærværende. I messen er det ikke alene indstiftelsen af sakramentet, der mindes ("gør dette til min ihukommelse"), men ihukommelsen omfatter hele frelseshistorien fra Abels, Abrahams og Melkisedeks ofre, Kristi død, opstandelse og himmelfart til hans genkomst på den yderste dag.
Endelig er messen udtryk for taksigelse over for Gud; et af messens ældste navne er det græske ord for taksigelse, eukaristi. I messen takker den universelle kirke Gud for skaberværket og for frelsen i hans Søn.
Messen kan kun forestås (celebreres) af biskopper og visse abbeder (i en såkaldt pontifikalmesse) eller af præster; den fejres både på ugedagen for Kristi opstandelse, søndagen, og på hverdage. Den kan afholdes til ære for trosmysterier eller helgener i såkaldte votivmesser, ligesom der findes særlige messer for afdøde (se requiem), til brudevielse, kirkeindvielse osv.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.