I Det Gamle Testamente omtales Satan kun tre gange (Job 1,6, Zak. 3,1-7 og 1.Krøn. 21,1); det er kendetegnende for disse tre steder, at selv om Satan optræder som frister og anklager, så hører han alligevel med til kredsen omkring Jahve, Israels Gud. Satan er således ikke beskrevet som en selvstændig magt. Det gammeltestamentlige gudsbillede levnede ikke plads for konkurrerende magter: Jahve er eneste Gud og derfor ophav til både lys og mørke, fred og ulykke (Ez. 45,5-7).
Det er gudsbilledet, monismen, der sætter grænserne for Satans selvstændighed. Men dette gudsbillede er samtidig med til at skabe behovet for en skikkelse, der i særlig grad har som opgave at bringe ulykker over mennesker (jf. dualisme). Den uretfærdige lidelse, som beskrives i Jobs Bog, bliver trods alt mere begribelig, hvis Satan har sin del af ansvaret for den. Tanken om Satan som et himmelsk væsen, der bringer ondt over mennesker, bidrog til at sikre den nødvendige distance mellem den retfærdige Gud og den uretfærdige lidelse.
Forestillingerne om en ond magt, der plager menneskene, videreføres i forstærket form i de ikke-kanoniske skrifter, apokryferne og pseudepigraferne, hvor Satan optræder under navne som Mastema, Belial eller Beliar, Djævelen og Azazel. Djævelen er i disse skrifter beskrevet som en ødelægger; han frister og anklager mennesker og omgiver sig med en hær af dæmoner. Fra ham stammer alt ondt, ja døden selv, (Visdommens Bog 2,24), og af ham har menneskene lært at handle ondt (1.Enok 9,6).
Oprindelig var Djævelen en engel, der havde sin gang i himlen; men pga. sit hovmod og sit oprør mod Gud blev Djævelen forvist til Jorden, hvor han og hans dæmoner sidenhen har hærget. I disse skrifter er Djævelen Guds store modstander, som dog en dag skal besejres af Gud selv, hvorefter al sorg og pine er forbi. Hvor Det Gamle Testamente fastholder det monistiske gudsbillede, møder man i disse skrifter forestillinger, der er præget af dualistisk tankegang.
I Dødehavsteksterne er Djævelen skildret som en mørkets engel og kaldes som oftest Belial. Hans herredømme er tidsbegrænset, for i kampen mellem lys og mørke vil lyset sejre.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.