• Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

Hildegard af Bingen

Oprindelige forfattere KKjae og THjJ Seneste forfatter Redaktionen

Hildegard af Bingen. Hendes vision af det af Kristus formede menneske. Som centrum i Universet hviler det i den treenige Guds favn og gennemstrømmes af Helligåndens kærlighed, den ildfyldte kraft. Guds kærlighed er det livgivende blodomløb, der som et net af lysende stråler skaber og opretholder Universet for mennesket, Guds ansvarlige medarbejder. Bogmaleri i håndskriftet Codex Latinus fra 1200-t., nu opbevaret i Biblioteca Governativa di Lucca, Italien.

Hildegard af Bingen. Hendes vision af det af Kristus formede menneske. Som centrum i Universet hviler det i den treenige Guds favn og gennemstrømmes af Helligåndens kærlighed, den ildfyldte kraft. Guds kærlighed er det livgivende blodomløb, der som et net af lysende stråler skaber og opretholder Universet for mennesket, Guds ansvarlige medarbejder. Bogmaleri i håndskriftet Codex Latinus fra 1200-t., nu opbevaret i Biblioteca Governativa di Lucca, Italien.

Hildegard af Bingen, 1098-17.9.1179, tysk benediktinernonne, abbedisse og grundlægger af to klostre ved Rhinen. Hildegards kristne kaldelsesmystik bygger på Bibelen og på kirkens tradition; dermed står hun Paulus og kirkefædrene nærmere end den lidt yngre, mere følelsesbetonede kvindemystik.

Inkarnationens mysterium danner centrum i Hildegards profetiske vision. Menneske og univers er for Hildegard én stor levende organisme, gennemstrømmet af den treenige Guds kærlighedskraft: I Kristi mystiske legeme vil Gud i tidernes fylde fuldbyrde sit skaberværk.

Kirkens indre reform var derfor hendes profetiske budskab. Hildegard nedfældede sine visioner i tre værker om teologi, to om natur og lægekunst, en samling af 79 liturgiske sange med noder samt et stort musikdrama.

Hertil føjer sig en omfattende brevveksling med bl.a. Bernhard af Clairvaux, Frederik 1. Barbarossa og flere paver. Allerede i 1902 argumenterede den tyske forsker Paul von Winterfeld imidlertid for, at de fire pavebreve er fiktive.

Heller ikke brevvekslingen med Frederik 1. Barbarossa anses for ægte, men en del af en stærkt redigeret brevsamling, der blev produceret af Hildegards dygtige sekretærer på Rupertsberg kort efter hendes død.

Redaktionens breve spænder geografisk vidt med yderpunkter i Paris, Esrum kloster i Danmark, Prag, Rom og Jerusalem, men i de tidligere versioner holder brevene en geografisk spændvidde begrænset til bispedømmet Mainz.

I den ældre traditions breve ses alene belæg for tre breve til Hildegard. Det berømte håndskrift i den redigerede redaktion af brevene er Riesenkodex Wiesbaden Hs. 2. Hildegard selv var ikke internationalt brevvekslende, alene lokalt.

En middelalderlig håndskrifttradition hævder, at pave Eugen 3. i 1147 officielt anerkendte hendes profetier. Traditionen udgør et forsøg på at fremhæve Hildegards betydning i samtiden med henblik på at opnå pavelig anerkendelse og kanonisering af Hildegard.

Hildegard blev imidlertid først beatificeret i 1979. Der er intet historisk belæg for at pave Eugen 3. anerkendte Hildegards visionsgave, og oplysningen må betragtes som et resultat af et begavet middelalderligt PR-arbejde.

Musik

I begyndelsen af 1150'erne samlede Hildegard sine kompositioner under titlen Symphonia armonie celestium revelationum, som bl.a. rummer 43 antifoner og 18 responsorier; samlingen er overleveret i to manuskripter fra 1100-t.

Musikken er enstemmig og komponeret i en kompleks, melismatisk stil, hvis struktur ofte er sammensat af forholdsvis få melodiske formler, som fx gentages under vekslende modale forhold. De 82 melodier i det dramatiske værk Ordo virtutum er ligeledes opbygget af formler, men er næsten syllabiske.

Quiz
Hvilken abe er ikke en menneskeabe?

1: bavian
2: bonobo
3: chimpanse

    • Artiklens indhold er godkendt af redaktionen

    • Kommentar til redaktionen Vedr. Hildegard af Bingen Marker den cirkel
      Send kommentar


  • Copyright

    Denne artikel må du ...

  • Kilde

    Denne artikel stammer fra:
    Leksikon

  • Historik