Cikade, I Sydens smeltende solvarme høres ofte sangcikadernes “klingre Glassummen” (J.P. Jacobsen). Så altomfattende er lyden, at den nærmest “naturligt” får synæstetiske kvaliteter, smelter sammen med varmen og lyset. I Jørgen Sonnes digt “Cikadepinjen”, 1960, rammer heden som en kølle, cikader synger i en sort pinje, og solens glød bliver så intens, at den – som var den lyden af cikader i træet – “splintrer sin sorte kærne ud i lyd”. Thorkild Bjørnvigs digt om den hektisk malende van Gogh, “Cypresser under natlig Himmel”, 1955, rummer et tilsvarende billede af cypresser “som sorte Flammer”, mens kunstneren maler “besat / til ør Cikadelarm den lange Nat, / en salig, søvnløs, gudsforstyrret Mand.” Et japansk haikudigt hedder:

Så stille ind i klippen sank cikadens sang

En tilsvarende synæstetisk, interferenspræget virkning kan i troperne det natlige lydorgie af gekkoer have, så intens og altomfattende, at lyden bliver et universelt lydtæppe.

Cikaden symboliserer udødelighed. I det gamle Grækenland var den indviet til Apollon. I en myte fortælles der om den dødelige mand Tithonos, som gudinden Eos/Aurora (Daggry) elskede. Med sin ambrosia holdt hun ham i live, men kunne ikke forhindre, at han blev ældre, hvorefter hun forvandlede ham til en cikade. I det gamle Kina blev jade-cikader brugt som amuletter for de døde og anbragt i munden på dem.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig