ANDROGYN Coveret til David Bowies plade “Aladdin Sane”, 1973, viser tydeligt det androgyne som et træk hos kunstneren.

.

Androgyn, (græsk: “mand-kvinde”), dobbeltkønnet, med både mandlige og kvindelige træk.

I mytologiernes verden, ikke mindst den græske, er androgynitet et symbol for helhed, den oprindelige harmoni. I fx Platons univers er den hhv. mandlige og kvindelige sjæl oprindelig én, som ved fødslen spaltes i to, der derefter søger hinanden i en erotisk stræben efter genforening. Kroppen ses som et fængsel, en forhindring for at nå denne forening. Fængsel og længsel rimer på hinanden, og længslen går udad mod det modsatte køn og opad til det forskelsløse; endemålet er identisk med begyndelsen. Enheden findes før og efter dualismen.

I mange skabelsesmyter er guderne og urmenneskene uden køn eller af begge køn; de kan avle med sig selv eller er tvillinger, og først senere opstår kønnenes struktur. Fx er urvæsenet Ymer i nordisk mytologi i stand til at avle med sig selv ved hjælp af sine ben, og rimturserne fødes i hans armhuler. I den bibelske skabelsesberetning skaber Gud Eva af Adams ribben. I hinduismens myter og praksis, især inden for tantrismen, er shakti den feminine kraft i universet, som forenes med den mandlige, Shiva; ikonografisk udtrykkes det i en figur, hvis to sider er hhv. mandlig og kvindelig, og rituelt ved en forening (et samleje) mellem en mand og en kvinde, der derigennem transcenderer deres køn og bliver ét med universets oprindelige enhed. Den kinesiske yin-yang-symbolik fremstiller en komplementær, dialektisk androgyn helhed. Loke i nordisk mytologi er en ejendommelig gud, der kan skifte køn og fx er “mor” til hesten Sleipner.

I alkymi er en søgen efter det hele menneske og den forskelsløse kvintessens i verden central.

I 1980'ernes postmodernistiske digtning var et grundtræk transformationen, forvandlingen, og den stadige changeren mellem roller og køn; det ses fx hos Michael Strunge, i hans digt “Natmaskinen”, 1981, ses denne kønsoverskriden: “Vi er i trance og trang / transcenderende / grænserne mellem køn”; digtet slutter “platonisk”-evolutionært med “Vi sover ind som éncellede organismer / fra dengang jorden var hav”; i digtet ses samtidig periodens centrale metafor for denne overskriden: englen. Er en engel i “virkeligheden” af hunkøn eller hankøn eller begge dele eller ingen af delene? Rockmusikere og sangere som David Bowie og Michael Jackson spiller på denne engleagtige dobbelthed; sminke, radikale ændringer i udseendet og rollernes attitudeskift opløser dem næsten som faste personer med fast køn. En særlig art af kønsglidning findes i transvestisme. Endelig kan nævnes kønsskifteoperationen, som kan skyldes en stor konflikt i kønsidentiteten hos patienten.

En dansk mordsag i 1893 drejede sig om den tvekønnede Vilhelm(ine) Møller, forstanderinde på et børnehjem. Hun/ han myrdede en dreng på børnehjemmet, som hun havde ligget sammen med i sengen om natten. Hun var stærkt troende, og da hun opdagede sin seksualitet og tilmed i en forbudt situation, dræbte hun drengen – for at han kunne komme direkte i paradis. I forbindelse med retssagen blev den mandhaftige forstanderinde undersøgt lægeligt, og det fremgik, at hun var dobbeltkønnet: med såvel skamlæber som pung og med en klitoris, der også kunne være en penis. V. Møllers seksualitet var således af dobbelt natur – og tilmed blandet op med religiøst tonet synd og skam. Pressen svælgede i den delikate sag, men efterhånden nærmest med medfølelse med den underlige skabning, der var så blandet som ved verdens begyndelse.

Se også hermafrodit, anima-animus, mand og kvinde, Narcissus, modsætninger og chakra.

Kommentarer (2)

skrev Cyf Frostholm

De sidste afsnit om Vilhelm(ine) Møller bør rettes ved brug af konsekvent "han/hun", "vedkommende", eller "hen". Muntre udtryk som "den mandhaftige forstanderinde" hører ikke til i et opslagsværk. Der skelnes desuden ikke mellem køn og seksualitet: "V. Møllers seksualitet var således af dobbelt natur" giver ingen mening, eftersom det er kønnet, det drejer sig om. En noget bedaget tekst, der kunne trænge til at blive ført ajour!

svarede Marie Bilde

Kære Cyf Frostholm
Tak for din gode kommentar. Du har ret, afsnittet bør skrives om. Desværre kan vi ikke rette andet end scannefejl o.l. i Symbolleksikon. Vores bevilling er givet til opdatering af Den Store Danske; de øvrige værker svarer til de trykte forlæg. Vi håber meget også at få finansieret arbejdet med disse værker på et tidspunkt.
Beskrivelsen af mennesker og begreber der har med køn, seksualitet, etnicitet mfl. har været et fokuspunkt for os på Den Store Danske, fordi verden og sproget jo ændrer sig. Det vil det fortsat være fremover, også for de øvrige værker, som vi måtte få finansiering til at opdatere. Jeg lader derfor kommentaren stå, så vi også husker netop denne artikel.
Venlig hilsen
Marie Bilde, redaktør

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig