airbag

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Airbag placeret i instrumentbrættet ved forsædepassageren.

Airbag placeret i instrumentbrættet ved forsædepassageren.

airbag, oppustelig luftpude, anbragt i en med henblik på at beskytte fører og passagerer mod skader i tilfælde af frontalt sammenstød.

En førerairbag er normalt fuldt oppustet inden for 20 millisekunder (ms), ofte tidligere. En airbag indbygges i rattets nav, i instrumentbrættet foran forsædepassageren, i bildørene og i siden på forsædernes ryglæn (sideairbag).

Sideairbaggen i forsæderyglænene er ofte en type, der udover at beskytte kroppen også rejser sig så højt op, at hovedet beskyttes ved en sidekollision (hovedbeskyttelsesairbag).

En dyrere og meget brugt hovedbeskyttelsesairbag er den såkaldte gardinairbag ('window bag'), som ved en sidekollision lynhurtigt folder en beskyttende luftpude ned eller vandret ud i hovedhøjde og ofte i hele kabinens længde.

Ordet airbag er eng. for 'luftpude'.

Gardinairbaggen har en fordel fremfor den mere simple sideairbag- eller hovedbeskyttelsesairbag, idet den beskytter bedre ved et kompliceret uheld. Det kunne fx være, hvis bilen snurrer rundt eller udsættes for en efterfølgende kollision fra siden, hvorved bilens fører og en eventuel forsædepassager først kastes fremad i bilen og derved kommer uden for rækkevidde af hovedbeskyttelsesairbaggen.

I enkelte biler udløses alle bilens airbags, uanset fra hvilken side kollisionen sker. Derved sikres personerne i bilen bedst, men udskiftningen af de mange airbags (ofte seks), kan blive så kostbar, at skaden på især en ældre bil kommer op på en så stor procent af bilens værdi (grænsen ligger i 2010 på 75%), at den af forsikringsselskab og SKAT erklæres for totalskadet. Hvilket ved reparation vil udløse krav om ny registreringsafgift.

Der eksperimenteres med airbags i forsædernes ryglæn og bag bagsædet, ligesom der i mange år er blevet eksperimenteret med airbags i bilens front som beskyttelse mod fodgængere og cyklister, der måtte blive udsat for en påkørsel af bilen.

Airbaggen udløses i dag af en luftpatron/krudtladning, der på få millisekunder puster luftpuden op. Når bilens passagerer kastes fremad eller til siden, opfanges krop og hoved af den i den situation bløde luftpude, hvilket modvirker alvorlige kvæstelser af ansigt og brystkasse.

Men det er et ubetinget krav, at personerne i bilen har sikkerhedsselen korrekt spændt, så det ikke er airbaggen alene, der skal tage imod, ligesom sikkerhedsselen, der i dag normalt har en strammemekanisme (selestrammer samt selekraftbegrænser), holder kroppen tilbage i de millisekunder, der sikrer, at ansigtet først rammer luftpuden, når den er fuldt oppustet og på vej over i en udluftningsfase.

Oppustet udfylder en airbag næsten hele rummet mellem passagerens ansigt og bilens rat eller, for forsædepassagerens vedkommende, instrumentbrættet. Luftudstrømningshuller sørger for, at airbaggen, der kommer ud med over 200 km/h, ikke virker hårdtslående.

Historie

Allerede i 1951 meldte tanken om en livreddende luftpude sig i form af et tysk patent (DRP 896 312). I 1952 præsenteredes idéen i forbindelse med fly, og i 1958 så en airbag til en bil, hvor føreren selv skulle trykke på en udløserknap, dagens lys. Et amerikansk airbagpatent fra samme år var US-Patent 2 834 606, hvor bilens fører og passagerer blev fuldstændig pakket ind i de udløste luftpuder.

I 1974 blev der i USA indsat airbags i biler fra Ford og General Motors, og i 1972 præsenterede Volvo en airbag i sin Volvo Experimental Safety Vehicle, VESC.

I perioden 1987-91 byggede Volvo 225.000 biler med airbags, og i 1991, der er blevet betegnet som året for airbaggens gennembrud i Europa, kunne firmaet som en af få bilfabrikker tilbyde airbags i samtlige modeller fra Volvo 440 til Volvo 960. Samtidig præsenterede Saab airbag som muligt ekstraudstyr i Saab 900. Først fra omkring 1990 blev airbaggen introduceret i enkelte europæiske og japanske luksusbiler.

Airbaggen blev hurtigt udstyr i danske biler, da staten indførte et fradrag i registreringsafgiften på 5000 kr. pr. airbag. Et fradrag, der i dag er vendt om til at være en form for straftillæg for biler uden airbag. Der er ikke lov om airbag i danske biler, der er kun krav om, at godkendelsestestens minimumsværdier skal overholdes. I de senere år har det været yderst sjældent at se en bil uden airbag, i det mindste i rattet.

Se også bil og trafiksikkerhed.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

© Dette billede må du ...

Airbag placeret i instrumentbrættet ved forsædepassageren.

Viser 1 af 1 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste 3 forfattere
Jørn Busch Olsen
23/11/2010
LNI
18/11/2010
Redaktionen
28/01/2009
Oprindelig forfatter
NJBJ
29/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki