Københavns lufthavne

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Københavns lufthavne. Lufthavnsbygningen i Kastrup, der stod færdig i 1939, blev opført af arkitekt Vilhelm Lauritzen i den internationale funktionalismes stil. Både teknisk og ideologisk var den udtryk for 1930'ernes tro på fremskridtet og den teknologiske udvikling. Fotografi fra begyndelsen af 1940'erne.

Københavns lufthavne, to lufthavne ved hhv. Kastrup og Roskilde.

Københavns Lufthavn Kastrup

Københavns Lufthavn Kastrup ligger på Amager, ca. 8 km fra Københavns centrum. Den blev taget i brug i 1925 og var da en stor græsmark. Den første permanente startbane blev anlagt i 1941, og lufthavnen har nu tre startbaner. To er parallelle, omtrent NØ-SV, med en længde på hhv. 3600 m og 3300 m, mens den tredje går omtrent SØ-NV og har en længde på 2800 m og en bredde på 45 m. Lufthavnen er en CAT III-lufthavn med betegnelsen EKCH København Kastrup og åben for trafik døgnet rundt, dog med visse støjbegrænsninger. Indtil 1925 anvendtes Kløvermarken som flyveplads for København.

Lufthavnen var oprindelig en statsinstitution, men en delvis privatisering påbegyndtes i 1990, da den blev overtaget af Københavns Lufthavne A/S. Fra at være 100% er statens ejerandel i selskabet gradvis blevet reduceret; ved udgangen af 2010 ejede staten 39,2%, mens Copenhagen Airports Denmark ApS (CAD) ejede 53,7%. CAD var ejet 50/50 af de to fonde Macquarie Airports (MAp) og Macquarie European Infrastructure Fund III indtil 2011, hvor MAp indgik en aktieombytningsaftale med Ontario Teachers' Pension Plan Board (OTPP), hvorefter OTPP har en ikke-kontrollerende, indirekte ejerandel i Københavns Lufthavne på 30,8 %. Københavns Lufthavne A/S har ca. 1900 ansatte (2011).

Lufthavnen er SAS' vigtigste trafikknudepunkt, og den beflyves af 63 ruteselskaber med passagerer og ti med fragt. Der er passagerruter til 140 destinationer i de fleste verdensdele. Antallet af starter og landinger var i 2010 245.629 med et passagertal på 21,5 mio.; 33% af passagererne mellemlandede eller steg om til andre flyruter.

Kastrup Lufthavns første bygningsanlæg "Træslottet" blev opført 1923-26 af arkitekten Waldemar Jørgensen (1883-1955). Det erstattedes 1937-39 af Vilhelm Lauritzens lufthavnsbygning, et hovedværk inden for dansk funktionalisme, der indvarslede den høje arkitektoniske standard, som fremover kom til at præge lufthavnen. Bygningen blev taget i brug i påsken 1939, og samtidig ændredes lufthavnens betegnelse til Københavns Lufthavn/Copenhagen Airport.

I 1960 kom Vilhelm Lauritzens større, fleksible og modernistiske ankomstbygning, dernæst med mange ombygninger og udvidelser, senest af arkitektfirmaerne KHR A/S og Holm & Grut i et aerodynamisk, high tech-præget udtryk. Vilhelm Lauritzens første terminal fra 1939 blev i 1999 af bevaringsmæssige grunde i løbet af en nat på en nederlandsk speciallastbil med 600 hjul flyttet til lufthavnens sydvestlige del (Maglebylille), hvor den både udvendig og indvendig blev bragt tilbage til sit oprindelige udseende fra 1939 og fortsat kan beses.

Lauritzen-bygningen anvendes siden flytningen til events og til modtagelse af landets officielle gæster. Bl.a. er den blevet brugt til parkering for den amerikanske præsidents fly, Air Force One, ved de lejligheder, hvor præsidenten har besøgt landet. Nogle år senere kom en gennemrestaureret træhangar fra besættelsestiden i den sydlige del af lufthavnen til at stå ved siden af Lauritzen-bygningen.

Lufthavnen er kendt for sin kunstneriske udsmykning ude og inde. Her kan fremhæves Henrik Starckes skulptur De fire Vinde ved Terminal 2's vestgavl, der blev opstillet i 1964. På balkonen i Terminal 3 også kaldet Mågevingen finder man Hanne Varmings skulptur Piger fra Paris (1999), der står og skuer ud over de ankommende flypassagerer. I 2002 blev skulpturen frimærkemotiv.

I 2008 besluttedes det at give efter for et krav om en lavpris-terminal i
lufthavnen. Den opførtes med seks gates øst for den nuværende hovedbygning for at tiltrække en række lavprisselskaber, som hidtil har afholdt sig fra at beflyve København. Denne terminal, som også er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter, blev til en pris af 200 mio. kr. taget i brug 31.10.2010 med en foreløbig årlig kapacitet på 6 mio. passagerer, men vil nemt kunne udvides til det dobbelte. Den nye terminal, der er døbt CPH Go, vakte ikke udelt begejstring hos lufthavnens større flyselskaber, idet den af effektivitetshensyn ikke rummede transfermuligheder for ankommende passagerer og dermed kun kunne anvendes af fly, der udgik fra Kastrup. En afgørelse fra Konkurrencerådet i 2011 pålagde imidlertid Københavns Lufthavn at åbne for transfertrafik i CPH Go.

Litteratur anbefalet af andre brugere

Povl Westphall: Københavns Lufthavn 1925-1975 (1975)

Frank Belmark: Mayday Kastrup vi styrter - Lykkelige og ulykkelige hændelser i lufthavnens historie set gennem kontroltårnets vinduer (1999)

Jan Cortzen: Til vejrs - Københavns Lufthavn i 75 år (2000)

Niels Boserup: Et modernistisk mesterværk - Arkitekten Vilhelm Lauritzens lufthavnsbygning fra 1938 (2001)

Københavns Lufthavne: Kunst- og arkitekturguide Københavns Lufthavn (2001)

Ove Hermansen & Bo Strøyberg: Flyveledertjenesten 50 år (1986)

Københavns Lufthavn Roskilde

Københavns Lufthavn Roskilde ligger 5 km syd for Roskilde og blev åbnet i 1973. Den ejes af Københavns Lufthavne A/S og bruges næsten udelukkende af almenfly, dvs. andre civile fly end trafik- og charterfly. Der er to asfaltbaner, omtrent NØ-SV og NV-SØ, med en længde på hhv. 1500 m og 1800 m og 32 m bredde. Lufthavnen har ICAO-koden EKRK.

Lufthavnen er den næsttravleste lufthavn i Danmark efter Københavns lufthavn, målt på antal operationer (landinger og starter). Lufthavnen har ca. 78.000 operationer om året. Størstedelen af disse er privatflyvninger, og mange af disse er skoleflyvning.

Forud for anlæggelsen af statslufthavnen havde stedet under navnet Tune Flyveplads siden 1961 været anvendt af krigsflyveren Morian Hansen til nogle af dennes flyveaktiviteter. Da Skovlunde flyveplads lukkede med udgangen af 1980, flyttede han sin flyveskole hertil.

Siden Flyvevåbnet flyttede deres eskadriller med base i Værløse til flyvestationer i Jylland i 2008 har Redningseskadrille 722 haft en Merlin Joint Supporter (EH-101) helikopter stationeret på Flyvestation Skalstrup, der ligger i tilknytning til Københavns Lufthavn Roskilde.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

© Dette billede må du ...

Københavns lufthavne. Lufthavnsbygningen i Kastrup, der stod færdig i 1939, blev opført af arkitekt Vilhelm Lauritzen i den internationale funktionalismes stil. Både teknisk og ideologisk var den udtryk for 1930'ernes tro på fremskridtet og den teknologiske udvikling. Fotografi fra begyndelsen af 1940'erne.

Viser 3 af 3 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste 3 forfattere
Redaktionen
06/11/2013
MHansen
04/08/2013
Marie-Louise Hammer
11/07/2013
Ekspert
Mdebracy
Oprindelige forfattere
HKo
31/01/2009
LIJ
31/01/2009
VAMoe
31/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki