Københavns lufthavne

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Københavns lufthavne. Lufthavnsbygningen i Kastrup, der stod færdig i 1939, blev opført af arkitekt Vilhelm Lauritzen i den internationale funktionalismes stil. Både teknisk og ideologisk var den udtryk for 1930'ernes tro på fremskridtet og den teknologiske udvikling. Fotografi fra begyndelsen af 1940'erne.

Københavns lufthavne, to lufthavne ved hhv. Kastrup og Roskilde.

Københavns Lufthavn Kastrup

Københavns Lufthavn Kastrup, Københavns Lufthavn/Copenhagen Airport, CPH, ligger på Amager, ca. 8 km fra Københavns centrum. Den blev taget i brug i 1925 og var da en stor græsmark. Den første permanente startbane blev anlagt i 1941, og lufthavnen har nu tre startbaner. To er parallelle, omtrent NØ-SV, med en længde på hhv. 3600 m og 3300 m, mens den tredje går omtrent SØ-NV og har en længde på 2800 m og en bredde på 45 m. Lufthavnen er en CAT III-lufthavn med betegnelsen EKCH København Kastrup og åben for trafik døgnet rundt, dog med visse støjbegrænsninger. Indtil 1925 anvendtes Kløvermarken som flyveplads for København.

Lufthavnen var oprindelig en statsinstitution, men en delvis privatisering påbegyndtes i 1990, da den blev overtaget af Københavns Lufthavne A/S. Fra at være 100% er statens ejerandel i selskabet gradvis blevet reduceret; ved udgangen af 2013 ejede staten 39,2%, mens Copenhagen Airports Denmark ApS (CAD) ejede 57,7%. CAD er ejet og kontrolleret af Ontario Teachers' Pension Plan (OTTP) og Macquarie European Infrastructure Fund III (MEIF3). Københavns Lufthavne A/S havde 2013 ca. 2100 fuldtidsansatte, mens lufthavnens 700 virksomheder beskæftigede ca. 23.000.

Lufthavnen er SAS' vigtigste trafikknudepunkt, og den beflyves fast af 73 flyselskaber (2013). Efter SAS var Norwegian det næststørste og EasyJet det tredjestørste flyselskab i Københavns Lufthavn i 2013. Der er passagerruter til 163 destinationer i de fleste verdensdele. Antallet af starter og landinger var i 2013 245.000 med et passagertal på 24,1 mio.

Kastrup Lufthavns første bygningsanlæg "Træslottet" blev opført 1923-26 af arkitekten Waldemar Jørgensen (1883-1955). Det erstattedes 1937-39 af Vilhelm Lauritzens lufthavnsbygning, et hovedværk inden for dansk funktionalisme, der indvarslede den høje arkitektoniske standard, som fremover kom til at præge lufthavnen. Bygningen blev taget i brug i påsken 1939, og samtidig ændredes lufthavnens betegnelse til Københavns Lufthavn/Copenhagen Airport.

I 1960 kom Vilhelm Lauritzens større, fleksible og modernistiske ankomstbygning, dernæst med mange ombygninger og udvidelser, senest af arkitektfirmaerne KHR A/S og Holm & Grut i et aerodynamisk, high tech-præget udtryk. Vilhelm Lauritzens første terminal fra 1939 blev i 1999 af bevaringsmæssige grunde i løbet af en nat på en nederlandsk speciallastbil med 600 hjul flyttet til lufthavnens sydvestlige del (Maglebylille), hvor den både udvendig og indvendig blev bragt tilbage til sit oprindelige udseende fra 1939 og fortsat kan beses.

Lauritzen-bygningen anvendes siden flytningen til events og til modtagelse af landets officielle gæster. Bl.a. er den blevet brugt til parkering for den amerikanske præsidents fly, Air Force One, ved de lejligheder, hvor præsidenten har besøgt landet. Nogle år senere kom en gennemrestaureret træhangar fra besættelsestiden i den sydlige del af lufthavnen til at stå ved siden af Lauritzen-bygningen.

Lufthavnen er kendt for sin kunstneriske udsmykning ude og inde. Her kan fremhæves Henrik Starckes skulptur De fire Vinde ved Terminal 2's vestgavl, der blev opstillet i 1964. På balkonen i Terminal 3 også kaldet Mågevingen finder man Hanne Varmings skulptur Piger fra Paris (1999), der står og skuer ud over de ankommende flypassagerer. I 2002 blev skulpturen frimærkemotiv.

I 2008 besluttedes det at give efter for et krav om en lavpris-terminal i
lufthavnen. Den opførtes med seks gates øst for den nuværende hovedbygning for at tiltrække en række lavprisselskaber, som hidtil har afholdt sig fra at beflyve København. Denne terminal, som også er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter, blev til en pris af 200 mio. kr. taget i brug 31.10.2010 med en foreløbig årlig kapacitet på 6 mio. passagerer, men vil nemt kunne udvides til det dobbelte. Den nye terminal, der er døbt CPH Go, vakte ikke udelt begejstring hos lufthavnens større flyselskaber, idet den af effektivitetshensyn ikke rummede transfermuligheder for ankommende passagerer og dermed kun kunne anvendes af fly, der udgik fra Kastrup. En afgørelse fra Konkurrencerådet i 2011 pålagde imidlertid Københavns Lufthavn at åbne for transfertrafik i CPH Go.

Litteratur anbefalet af andre brugere

Povl Westphall: Københavns Lufthavn 1925-1975 (1975)

Frank Belmark: Mayday Kastrup vi styrter - Lykkelige og ulykkelige hændelser i lufthavnens historie set gennem kontroltårnets vinduer (1999)

Jan Cortzen: Til vejrs - Københavns Lufthavn i 75 år (2000)

Niels Boserup: Et modernistisk mesterværk - Arkitekten Vilhelm Lauritzens lufthavnsbygning fra 1938 (2001)

Københavns Lufthavne: Kunst- og arkitekturguide Københavns Lufthavn (2001)

Ove Hermansen & Bo Strøyberg: Flyveledertjenesten 50 år (1986)

Københavns Lufthavn Roskilde

Københavns Lufthavn Roskilde, Roskilde Lufthavn/Roskilde Airport, også kaldet Tune Lufthavn, ligger ved Tune, 5 km syd for Roskilde, og blev åbnet i 1973. Den ejes af Københavns Lufthavne A/S og bruges næsten udelukkende af almenfly, dvs. andre civile fly end trafik- og charterfly. Der er to asfaltbaner, omtrent NØ-SV og NV-SØ, med en længde på hhv. 1500 m og 1800 m og 32 m bredde. Lufthavnen har ICAO-koden EKRK.

Lufthavnen er den næsttravleste i Danmark efter lufthavnen i Kastrup, målt på antal operationer (landinger og starter), der udgør ca. 75.000 om året. Størstedelen er privatflyvninger (GA-flyvning), og mange af disse er skoleflyvning. I 2013 fik Roskilde Lufthavn udvidet sin helikopterkvote til 12.000 operationer om året, mens kvoten til fastvingede fly blev tilsvarende reduceret. Samme år udløb en aftale om troppetransport til Afghanistan fra lufthavnen.

Forud for anlæggelsen af statslufthavnen havde stedet under navnet Tune Flyveplads siden 1961 været anvendt af krigsflyveren Morian Hansen til nogle af dennes flyveaktiviteter. Da Skovlunde flyveplads lukkede med udgangen af 1980, flyttede han sin flyveskole hertil.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

© Dette billede må du ...

Københavns lufthavne. Lufthavnsbygningen i Kastrup, der stod færdig i 1939, blev opført af arkitekt Vilhelm Lauritzen i den internationale funktionalismes stil. Både teknisk og ideologisk var den udtryk for 1930'ernes tro på fremskridtet og den teknologiske udvikling. Fotografi fra begyndelsen af 1940'erne.

Viser 3 af 3 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste 3 forfattere
PKN
I går kl. 11:57
Redaktionen
26/05/2014
MHansen
04/08/2013
Ekspert
Mdebracy
Oprindelige forfattere
HKo
31/01/2009
LIJ
31/01/2009
VAMoe
31/01/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki