Shannon Airport

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Luftfoto af Shannon Airport. Foto fra 1950'erne.

Luftfoto af Shannon Airport. Foto fra 1950'erne.

Shannon Airport, international lufthavn beliggende i Clare ca. 24 km nordvest for Limerick ved udmundingen af floden Shannon; officielt åbnet 1945. Shannon Airport er Irlands tredjestørste lufthavn med 1,39 mio. passagerer årligt (2012). I 2013 blev lufthavnen udskilt fra det statsejede Dublin Airport Authority (DAA) og drives af Shannon Airport Authority plc.

Historie

Allerede før anlæggelsen af den nuværende Shannon Airport var de inddæmmede områder ved Shannonfloden base for transatlantiske flyvninger. I 1935 blev Foynes på sydsyden af flodmundingen udpeget til et egnet sted for flyvebåde, og på nordsiden af flodmundingen etableredes fire græsklædte landingsbaner til brug for landbaserede fly. I 1936 besigtigede flypioneren Charles A. Lindbergh området for det amerikanske luftfartsselskab PanAm (Pan American Airways) og fandt det velegnet til transatlantisk trafik. Under 2. Verdenskrig fløj Imperial Airways passagerer, der skulle over Atlanten, fra Bristol til Shannon, hvorfra de overførtes til flyvebåde i Foynes. Efter krigen ophørte brugen af flyvebåde til kommerciel trafik, og flypladsen i Foynes lukkede i 1946.

Shannon Airport. Foto fra 1950'erne.

Shannon Airport. Foto fra 1950'erne.

I 1945 åbnede den nye Shannon Airport med faste ruteflyvninger til Nordamerika. Tidlige rutefly som Douglas DC-4 og DC-6 eller Lockheeds Constellation 749 var med deres begrænsede rækkevidde nødt til at mellemlande for at tanke op, inden de krydsede Atlanterhavet, og det skete dels i Shannon Airport, der var den vestligste lufthavn i Europa, dels i Gander i Canada. Flyselskaberne AOA (American Overseas Airlines), TWA (Trans World Airlines) og PanAm betjente som de første lufthavnen, og allerede i 1946 havde Shannon Airport 4000 landinger og 108.000 passagerer. I 1947 fik Shannon Airport som den første lufthavn i verden toldfrit salg.

Terminalbygningen i Shannon Airport. Foto fra 1950'erne.

Terminalbygningen i Shannon Airport. Foto fra 1950'erne.

I 1958 havde lufthavnen 11.000 landinger og 500.000 passagerer, men efterhånden som det blev muligt at flyve nonstop mellem destinationer i USA/Canada og Europa, mistede Shannon Airport trafik. Dog fortsatte russiske Aeroflot-fly med at mellemlande 1980-91 for optankning på flyvninger til byer i Nord- og Sydamerika.

1945-69 hørte Shannon Airport skiftesvis under Industri- og handelsministeriet og Transportministeriet. Fra 1969 blev kontrollen med lufthavnen lagt over til Aer Rianta, der er datterselskab af Dublin Airport Authority (DAA).

Vind tre bøger i Den Store Danskes quiz.

Gå til quiz.

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Shannon Airport. Foto fra 1950'erne.

© Dette billede må du ...

Luftfoto af Shannon Airport fra 1950'erne.

© Dette billede må du ...

Shannon Airport. Foto fra 1950'erne.

© Dette billede må du ...

Shannon Airport. Foto fra 1950'erne.

© Dette billede må du ...

Shannon Airport. Foto fra 1950'erne.

© Dette billede må du ...

Terminalbygningen i Shannon Airport. Foto fra 1950'erne.

Viser 1-6 af 8 billeder | Se alle

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste 3 forfattere
sthornval
25/03/2014
Redaktionen
26/09/2013
MHansen
31/08/2013
Ekspert
LIJ
Oprindelig forfatter
Johannes Lundstrøm
04/06/2011

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki