Titanic

Verificeret
Artiklens indhold er godkendt af redaktionen.

Indholdsfortegnelse

Titanic tilhørte rederiet White Star Line, grundlagt i 1850 og i 1867 købt af T.H. Ismay for med dampskibe at gå ind i den profitable transatlantiske passagertrafik. I begyndelsen af 1900-t. lod rederiet nogle efter tidens forhold gigantiske passagerskibe bygge. Det første, Olympic, blev søsat i 1910, og søsterskibet Titanic i 1911. Plakaten viser rederiets annoncering af deres transatlantiske rutefart 1911-12.

Titanic, RMS (Royal Mail Ship) Titanic, britisk passagerskib, der på sin jomfrurejse fra Southampton, England, via Cherbourg, Frankrig, og Queenstown (nu Cobh), Irland, til New York City, USA, i april 1912 kolliderede med et isbjerg og totalforliste ca. 200 sømil sydøst for Newfoundland med tab af ca. 1500 menneskeliv. Vraget blev lokaliseret i 1985 på 3800 m dybde, og siden har flere ekspeditioner fotograferet det og hentet en række ting op fra det.

Titanic var med et deplacement på 52.310 t og en bruttoregistertonnage på 46.328 verdens største skib og blev anset for at være synkefrit. Skibet havde dobbeltbund og var udstyret med 15 vandtætte skotter. Det blev bygget på værftet Harland & Wolff i Belfast, der kort forinden havde bygget søsterskibet Olympic.

Blandt de 2224 mennesker om bord var nogle af tidens kendteste navne, redningsudstyret var aldeles utilstrækkeligt, og dramaet, der strakte sig over et par timer, fra kollisionen sent om aftenen 14/4 indtil skibet sank efter midnat til 15/4, blev i detaljer beskrevet af overlevende, hvilket har bidraget til i enestående grad at gøre Titanic legendarisk. Se også David Sarnoff.

Titanic har lige siden forliset været emne for mange bøger, bl.a. romanerne Gerhart Hauptmanns Atlantis (1912, da. 1913) og Erik Fosnes Hansens Salme ved rejsens afslutning (1990, da. 1991), og film, bl.a. stumfilmen Atlantis (1913) baseret på Gerhart Hauptmanns roman, instrueret af danskeren August Blom, og senest den 11-dobbelte Oscar-vinder Titanic (1997), instrueret af canadieren James Cameron, som relanceredes i forbindelse med 100-året for Titanics forlis i en 3-D-version (2012).

Ligeledes i forbindelse med 100-året for forliset blev der i 2012 åbnet et Titanic-oplevelsescenter i Belfast samt SeaCity Museum i Southampton, der bl.a. viser forlisets betydning for byen og dens befolkning.

Ved Titanics forlis i 1912 spillede radiotelegrafien en afgørende rolle for redningsaktionerne. Her ses et telegram fra Titanic, modtaget af det russiske skib S.S. Birma natten mellem 14. og 15. april. Koderne i begyndelsen af telegramteksten har følgende betydning: Cqd (den russiske telegrafist har fejlagtigt skrevet g i stedet for q) var det af Marconi indførte nødsignal om at komme til øjeblikkelig assistance. SOS, som følger derefter, var blevet anerkendt som officielt nødsignal, men Titanic benyttede altså begge koder. M.G.Y. var Titanics telegrafiske kaldebogstaver. Birma var på dette tidspunkt 70 sømil fra ulykkesstedet og nåede ikke frem, før det var for sent.

Litteratur og film anbefalet af Den Store Danskes brugere

Litteratur

Claes-Göran Wetterholm: Titanic (1988)

Film

A Night to Remember (1958, Titanics sidste timer); instrueret af Roy Ward Baker (1916-2010) og baseret på bogen af samme titel (1955) af Walter Lord (1917-2002).

 

Find bøger

   
   Find Lydbøger
hos Storytel
   Find bøger
bogpriser.dk
   Studiebøger
pensum.dk
   Læs e-bøger
hos Ready

 

Hvad er et tag? Tags er artiklens nøgleord. Artikler med et fælles tag findes ved at klikke på tagget. Når du er logget ind, kan du tilføje tags og dermed skabe sammenhænge.

© Dette billede må du ...

Ved Titanics forlis i 1912 spillede radiotelegrafien en afgørende rolle for redningsaktionerne. Her ses et telegram fra Titanic, modtaget af det russiske skib S.S. Birma natten mellem 14. og 15. april. Koderne i begyndelsen af telegramteksten har følgende betydning: Cqd (den russiske telegrafist har fejlagtigt skrevet g i stedet for q) var det af Marconi indførte nødsignal om at komme til øjeblikkelig assistance. SOS, som følger derefter, var blevet anerkendt som officielt nødsignal, men Titanic benyttede altså begge koder. M.G.Y. var Titanics telegrafiske kaldebogstaver. Birma var på dette tidspunkt 70 sømil fra ulykkesstedet og nåede ikke frem, før det var for sent.

© Dette billede må du ...

Titanic tilhørte rederiet White Star Line, grundlagt i 1850 og i 1867 købt af T.H. Ismay for med dampskibe at gå ind i den profitable transatlantiske passagertrafik. I begyndelsen af 1900-t. lod rederiet nogle efter tidens forhold gigantiske passagerskibe bygge. Det første, Olympic, blev søsat i 1910, og søsterskibet Titanic i 1911. Plakaten viser rederiets annoncering af deres transatlantiske rutefart 1911-12.

Viser 2 af 2 billeder

Nyhedsbrev

Om artiklen

Seneste 3 forfattere
Redaktionen
11/06/2014
Uffe Rasmussen
17/09/2013
MHansen
16/09/2013
Ekspert
LasseR
Oprindelig forfatter
OVen
02/02/2009

© Gyldendal 2009-2014 - Powered by MindTouch Deki